Echte nieuwigheden waren er niet meer sinds de introductie van de iPad, maar Apple blijft wel scoren met verbeteringen aan bestaande producten en variaties op hetzelfde thema.

Na een sterk 2014 gaat Apple, waarvan de beurskoers vorig jaar met 38% opveerde, in het nieuwe fiscale boekjaar gewoon op zijn elan door. Gestuwd door hoge iPhone-verkopen kon het bedrijf in de laatste drie maanden van vorig jaar een recordwinst boeken. In wat door de eindejaarsverkopen traditioneel de beste periode is, realiseerde Apple een nettowinst van maar liefst 18 miljard USD, 38% meer dan een jaar eerder. Dat immense bedrag is niet alleen een record voor Apple zelf, maar ook voor de hele Amerikaanse bedrijfswereld. Door het effect van de aandeleninkopen steeg de winst per aandeel met bijna de helft, tot 3,06 USD, tegenover een consensusverwachting van 2,6 USD.

Echte nieuwigheden waren er sinds de introductie van de iPad, intussen ook al bijna vijf jaar geleden, niet meer maar Apple blijft wel scoren met verbeteringen aan bestaande producten en variaties op hetzelfde thema. Het technologiebedrijf lanceerde vorig najaar twee nieuwe versies van succesproduct iPhone, die intussen al aan versie 6 toe is. Van die smartphone gingen in het laatste kwartaal van 2014 niet minder dan 74,5 miljoen stuks over de toonbank, 46% meer dan een jaar eerder en ook 10 miljoen stuks meer dan verwacht. Door de hogere gemiddelde verkoopprijs steeg de omzet uit de verkoop van iPhones met 57%, tot 51,2 miljard USD. Daarmee staat de iPhone in voor iets meer dan twee derde van de groepsomzet, wat de afhankelijkheid van de smartphone opnieuw benadrukt.

Het spreekt voor zich dat andere (en vooral nieuwe) producten op termijn de fakkel zullen moeten overnemen. De kans is klein dat dit de iPad zal worden, want de verkoop van de tablet nam voor het vierde kwartaal op rij af. Er werden in het eerste kwartaal van het nieuwe fiscaal boekjaar 21,5 miljoen exemplaren verkocht, 18% minder dan een jaar eerder. De verkoop van Mac-computers ging met 14% vooruit, naar 5,5 miljoen stuks.

Opvallend is ook de gestage vooruitgang bij wat Apple onder de noemer ‘diensten’ onderbrengt zoals iTunes, de AppStore en ApplePay. De omzet uit apps (applicaties voor mobiele toestellen) steeg zelfs met 41%. Door het samenwerkingsverband met Apple komen er dit jaar zo’n honderd nieuwe toepassingen bij in de AppStore. Momenteel staan die diensten in voor iets meer dan 6% van de omzet. Op groepsniveau steeg deze omzet met 30% tegenover een jaar eerder, tot 74,6 miljard USD.

Opmerkelijk was de omzetstijging met 70% in China. Het samenwerkingsverband met China Mobile werpt dus vruchten af. Met een omzet van 16,1 miljard USD heeft China bijna Europa (17,2 miljard USD) bijgehaald als tweede grootste afzetmarkt. Apple had, in tegenstelling tot andere Amerikaanse technologiebedrijven, ook weinig last van de duurdere dollar (USD), behalve in Rusland, waar de verkoop tijdelijk werd stilgelegd omwille van de sterke daling van de roebel. De brutomarge ging met 2% vooruit, tot 39,9%. Apple beschikt over 178 miljard USD aan cash en investeringen. De langverwachte Apple Watch komt er in april aan.

Conclusie

Tegen respectievelijk 15 en 13,5 keer de winst van dit en volgend boekjaar ligt de waardering in lijn met het marktgemiddelde. Apple is dus relatief gezien niet duur, want omzet en winst groeien veel sneller. Apple mag dan ook in portefeuille blijven.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content