Dat Apple geen groeibedrijf meer is, bleek nog eens uit de kwartaal- en de jaarresultaten. De technologiereus kon voor het eerst sinds 2001 geen groei voorleggen. De achteruitgang van de iPhone-verkopen is zorgwekkend.

De groepsomzet van Apple daalde in het fiscale boekjaar 2016, de 12 maanden tot eind september, met 7,7 procent op jaarbasis naar 215,6 miljard dollar. De winst volgde dezelfde trend en daalde van 9,2 naar 8,5 dollar per aandeel. Apple introduceerde in 2011 met de iPhone voor het laatst een echt succesvol product. Daarna volgden vooral updates van bestaande producten. De schaarse nieuwigheden die er wel waren, kwamen niet eens in de buurt van de status van succesproduct.

De achteruitgang van de iPhone-verkopen is zorgwekkend. Apple verkocht in het vierde kwartaal 45,5 miljoen exemplaren van de hippe smartphone. Dat was niet alleen 5 procent minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, ook de gemiddelde verkoopprijs daalde met 8 procent. Toch levert de iPhone nog altijd 60 procent van de groepsomzet. Apple kan ter verdediging inroepen dat de nieuwe iPhone 7 en 7 Plus de cijfers van het vierde kwartaal nauwelijks hebben beïnvloed. Het lopende kwartaal zal dus ongetwijfeld een forse stijging van de verkoopcijfers laten zien. Maar die schommelingen op kwartaalbasis zijn niet zo relevant. Wat telt, is de dalende trend. De marktonderzoeker IDC ziet de wereldwijde verkoop van mobiele toestellen dit jaar met amper 1,6 procent groeien, tegenover nog 10 procent in 2015.

Er gingen ook minder iPad-tablets over de toonbank, maar dat werd gecompenseerd door de gemiddeld iets hogere verkoopprijs. Daardoor bleef de omzet van die productlijn zo goed als ongewijzigd. De Mac-productlijn werd een tijdlang stiefmoederlijk behandeld, omdat werd verwacht dat de iPad die zou marginaliseren, maar dat is niet gebeurd. Apple heeft op de pc-markt nog een aandeel van slechts 7,4 procent en wil de Mac-familie nieuw leven inblazen. Het lichtpunt was Apple Services, dat verschillende diensten als de App Store, Apple Pay, Apple Music en het iCloud-opslagplatform groepeert, en nu het snelst groeiende bedrijfsonderdeel is. De omzet van die afdeling is op jaarbasis geklommen met bijna een kwart. Het aandeel van Apple Services in de groepsomzet steeg daarmee tot meer dan 13 procent.

Apple is zich onder CEO Tim Cook duidelijk nog aan het heruitvinden. Dat kost tijd, en commerciële successen komen niet op bestelling. Zo werd het Project Titan voor een zelfrijdende auto afgeblazen. In afwachting van nieuwe groeipolen worden de aandeelhouders gepaaid met aandeleninkopen en een dividendverhoging. Apple leende de voorbije kwartalen fors om die programma’s te financieren. De groep zit nochtans op een berg liquiditeiten en investeringen met een totale waarde van 237,6 miljard dollar, maar lenen is op dit moment fiscaal interessanter.


Conclusie

Apple presteerde het voorbije kwartaal in de lijn van de verwachtingen, maar er was geen eensgezindheid over de prognoses voor het lopende kwartaal. Erger was dat investeerders die met ongeduld de komst van een nieuw succesproduct afwachten, eens te meer op hun honger bleven zitten. Voorlopig blijft de afhankelijkheid van de iPhone groot en hoeft niet op veel groei te worden gerekend. Apple is tegen 7 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) correct gewaardeerd.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Munt: dollar

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 613 miljard dollar

K/w 2016: 14

Verwachte k/w 2017: 12,7

Koersverschil 12 maanden: +2%

Koersverschil sinds jaarbegin: +9 %

Dividendrendement: 2,0 %

Partner Content