De groepsomzet van Barco stijgt verrassend met 13,7 procent. Dat heeft het Kortrijkse technologiebedrijf te danken aan zijn Entertainment-afdeling.

Het Kortrijkse technologiebedrijf Barco kwam met een tradingupdate voor het pas afgelopen derde kwartaal. Die blijft traditioneel beperkt tot de omzetcijfers en de evolutie van het orderboek. Barco communiceert om het half jaar ook over de marges en de kasstromen.

De groepsomzet van 261,8 miljoen euro, een toename van 13,7 procent op jaarbasis, was voor analisten en investeerders een aangename verrassing. De consensusverwachting lag bijna 15 miljoen euro lager. Barco had er ook al een vrij goede eerste jaarhelft op zitten, waardoor de omzet na drie kwartalen in 2016 afklokt op 791 miljoen euro. Dat is 7,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal nieuwe bestellingen bleef met 266,7 miljoen euro ongeveer stabiel (-1% op jaarbasis).

Het management mikt voor het volledige boekjaar op een omzetgroei in de buurt van 5 procent. Dat cijfer lijkt ons, gezien de prestatie in de jongste kwartalen, aan de conservatieve kant. Over de bedrijfskasstroom (ebitda) rapporteerde het bedrijf het voorbije kwartaal niet. Barco herhaalde wel de prognose voor een ebitda-marge in lijn met vorig jaar. Die verwachtingen impliceren een groepsomzet van ongeveer 1,08 miljard euro en een ebitda-marge in de buurt van 8 procent.

Het hoger dan verwachte omzetcijfer in het derde kwartaal was volledig te danken aan de Entertainment-afdeling. Dat is de grootste divisie van de groep, die instaat voor iets meer dan de helft van de omzet. Entertainment omvat onder meer alles wat met digitale cinema te maken heeft en schermen voor grote evenementen, zoals concerten. De omzet van de Entertainment-afdeling klom in het derde kwartaal met bijna 30 procent op jaarbasis naar 142,2 miljoen euro. Sinds het jaarbegin ligt de omzet van de afdeling 10,9 procent hoger. Barco heeft in China een sterke marktpositie in digitale cinema. Die heeft het te danken aan een joint venture met een lokale speler. De winstmarge bij Entertainment was in de eerste jaarhelft met 8,3 procent de laagste van de groep. Er is in efficiëntie nog wat vooruitgang mogelijk.

Bij de Enterprise-afdeling bleef de omzet steken op 64,5 miljoen euro, 3,4 procent minder dan een jaar eerder en onder de consensusverwachting. Enterprise is wel de meest winstgevende afdeling van Barco met een marge van 11,1 procent in het eerste semester. Het topproduct van die afdeling is ClickShare, dat mobiele toestellen als smartphones en tablets verbindt met grote projectieschermen.

De afdeling Healthcare (medische beeldvorming en visualisatie) bleef ook iets onder de verwachtingen met een omzet van 55,2 miljoen euro (+3,2% op jaarbasis). In de eerste jaarhelft was dat nog de snelst groeiende afdeling van de groep (+11,1%). Jan De Witte, sinds 1 oktober de nieuwe CEO van Barco, heeft een verleden in dat segment als voormalig hoofd van de gezondheidszorgdivisie van General Electric.

Barco had na de eerst jaarhelft netto 193 miljoen euro in kas. Dat komt overeen met bijna 15 euro per aandeel. Het is nog niet duidelijk wat Barco’s plannen zijn. Het dividend bedraagt 1,75 euro per aandeel, aan de huidige koers goed voor een bruto rendement van 2,3 procent.


Conclusie

Barco is tegen 1,4 keer de boekwaarde en 18 keer de verwachte winst correct gewaardeerd. De werkelijke waardering ligt door de hoge cashpositie wel lager, maar het blijft hoger dan gemiddeld. Zo wordt onze faire waarde van 76 euro wel heel dicht benaderd. We bouwen onze positie in de voorbeeldportefeuille dan ook wat af.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B


Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 986 miljoen

K/w 2015: 28,6

Verwachte k/w 2016: 18,3

Koersverschil 12 maanden: +27,1 procent

Koersverschil sinds jaarbegin: +23

Partner Content