Bekaert

Bekaert herstelt sneller dan verwacht de rendabiliteit dankzij de lopende besparingsprogramma’s en de stijgende verkoop van lucratieve producten als staalkoord en zaagdraad.

Bekaert heeft zijn heilige graal binnen handbereik. Het bedrijf streeft naar een recurrente bedrijfswinstmarge van 7% op de omzet (rebit-marge) als baken van duurzame rendabiliteit. In de tweede helft van vorig jaar strandde Bekaert op een marge van 6,2%, en op 6,1% over heel 2015. Dat is een stuk beter dan in 2014 (5,1%). Die grote sprong voorwaarts in de rendabiliteit is opmerkelijk, gezien het moeilijke economische klimaat op de ontluikende markten en de stevige concurrentie, vooral in China. Bekaert klaart de klus dankzij de besparingsprogramma’s van de voorbije jaren en de strategische keuze voor rendabele producten (zoals staalkoord voor banden), met stopzetting van de verlieslatende activiteiten. Het management verwacht dat ook dit jaar de marges verder verbeteren, omdat de strategische keuzes nog meer vruchten moeten afwerpen. De marge van 7% is nog te hoog gegrepen in 2016, maar Bekaert verwacht beter te presteren dan de markt.

Ogenschijnlijk boekte Bekaert ook een stevige omzetgroei van 14%. Die stijging is echter meer dan volledig te danken aan gunstige wisselkoerseffecten en de gedane overnames. De vergelijkbare omzet daalde met 3%, wat op zich geen ramp is omdat de omzetdaling vooral een gevolg is van de gedaalde grondstoffenprijzen die werden doorgerekend aan de klant.

Bekaert spon vooral garen van een aantrekkende automarkt (40% van de omzet). De verkoop wordt hier gedragen door de combinatie van een sterke vraag en van een aantrekkende marktaandeel, onder meer dankzij de overname van de staalkoordvestigingen van Pirelli en de versterkte concurrentiekracht in China. Op de energiemarkten hapert de business door de fel gedaalde olieprijzen, maar toch hield Bekaert in die divisie de verkoop op peil dankzij, jawel, zaagdraad in de zonnepaneelsector.

In de periode 2010-2011 zocht het aandeel even stratosferische hoogtes op in het zog van een zonnepaneelzaagdraadzeepbel. Wel nu, de verkoop van zaagdraad steeg vorig jaar met 30% en is opnieuw goed voor 10% van de omzet in Azië. Het is geen toeval dat de marge in Azië in de tweede helft van het jaar steeg naar een bijzonder fraaie 9,5%, wat met voorsprong de aangename verrassing was in de resultaten van de tweede jaarhelft. Ook in Europa blijft Bekaert mooie marges scoren, opnieuw dankzij een boomende autosector. Het zorgenkind blijft de rendabiliteit in Noord-Amerika, die bleef steken op een marge van 2,9% in de tweede helft van 2015, vooral omdat goedkope invoer uit Azië de markt blijft overspoelen.

De herstructureringen zouden hier dit jaar enig beterschap moeten brengen. In Latijns-Amerika haalt Bekaert opnieuw een marge van 6,6%, wat straf is gegeven de bijzonder wankele conjunctuur op dit continent, met een diepe recessie in Brazilië en hyperinflatie in Venezuela.


Conclusie

Bekaert herstelt sneller dan verwacht de rendabiliteit dankzij de lopende besparingsprogramma’s en de stijgende verkoop van lucratieve producten als staalkoord en zaagdraad. Door de rally van de voorbije weken zit dit herstel grotendeels in de koers. Beleggers betalen 17 keer de verwachte winst voor 2016 en de ondernemingswaarde is opgelopen tot 8 keer de ebitda. Vandaar de adviesverlaging.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content