Brenger van dividend

14,61 EUR – 1B KOOPWAARDIG

De eerste halfjaarresultaten van bpost als beursgenoteerde onderneming voldeden aan de verwachtingen van de beleggers en de beloftes van het management. Dat zou er inderdaad nog aan ontbreken, amper 2 maanden na de beursgang en de toen uitgesproken ambities. Dankzij een stabiele omzet (+0,5% in vergelijking met de eerste helft van 2012) en heel licht stijgende marges (van 21,7% naar 21,9% op het niveau van de recurrente bedrijfswinst) kon het management de doelstelling voor dit jaar bevestigen. Dat betekent dat bpost op een vergelijkbare basis minstens even goed wil doen als in 2012. Deze resultaten moeten voor dit en de volgende jaren borg staan voor het beloofde dividendrendement van ongeveer 7%. Toch sloop er kort na de publicatie van de resultaten wat onrust in de markt over de hoogte van dit dividend. Bpost zal immers een dividend uitkeren ter waarde van minstens 85% van de nettowinst, zoals gerapporteerd onder de Belgische boekhoudnormen (BGAAP). Volgens deze BGAAP lag de nettowinst echter een stuk lager dan volgens de internationale boekhoudnormen (IFRS), die gebruikt worden om de resultaten zoals gepubliceerd te berekenen. Volgens BGAAP lag de nettowinst in het eerste half jaar op 130,7 miljoen EUR, tegenover 181,5 miljoen EUR volgens IFRS. Het verschil wordt onder meer verklaard door het feit dat de winsten van dochterondernemingen onder IFRS volledig mogen worden meegeteld, en onder BGAAP mag enkel het ontvangen dividend als winst geboekt worden.

Deze lagere winst onder BGAAP brengt echter het beloofde dividendrendement niet in gevaar. Als we uitgaan van een BGAAP-winst van ongeveer 230 miljoen EUR op jaarbasis (de tweede jaarhelft is voor bpost traditioneel een stuk zwakker dan de eerste jaarhelft), en als deze winst voor 85% wordt uitgekeerd als dividend, dan levert dat een dividend op van ongeveer 1 EUR per aandeel, of een dividendrendement van ongeveer 7% (berekend op een koers van 14,5 EUR). Dankzij de goede resultaten en de daarmee samenhangende kasstromen kan dit dividend trouwens vlot gefinancierd worden, wat zeker op termijn een veel belangrijkere graadmeter van de duurzaamheid van het dividend is dan de boekhoudkundige winstdefinities. Niets belet het management trouwens om aan de raad van bestuur voor te stellen om meer dan 85% van de ‘Belgische’ nettowinst uit te keren.

Bpost blijft tot nader order met succes het structureel dalende binnenlandse postverkeer counteren met een strikte kostencontrole en stijgende productiviteit enerzijds en prijsverhogingen en het ontwikkelen van nieuwe activiteiten anderzijds. De daling van het klassieke postverkeer vertraagde wel enigszins in het tweede kwartaal (nog -3,8%), maar bpost verwacht dat het zwakke economische klimaat zal blijven wegen op de reclamebestedingen en dus ook het directe postverkeer van de bedrijven. Dit basismetier van binnenlandse postbezorging zorgt nog altijd voor bijna 70% van de omzet. Daartegenover staat een vrij forse groei van de pakjesdienst (+20% in volume) dankzij het groeiende belang van e-commerce. Bpost heeft hier wel de pech dat het Belgische bedrijfsleven achterop hinkt in de toepassing van e-commerce en dat grote buitenlandse spelers als Bol.com, Zalando of Amazon hier de markt bezetten. Voor bpost is het gemakkelijker om commerciële relaties met Belgische bedrijven op te zetten. Intussen denkt bpost ook na om de postbode extra taken te bezorgen, zoals het laten opnemen van meterstanden of het nakijken van verzekeringsschade. Bpost realiseert intussen dezelfde omzet met gemiddeld 4,4% minder personeelsleden dan in de eerste helft van 2012.

De halfjaarcijfers hielden geen verrassingen in. De argumenten om in te tekenen op het aandeel van bpost blijven onverkort overeind: een stabiele omzet, een verdere verbetering van de productiviteit, een sterk management, heel aantrekkelijke kasstromen en daarom ook een stabiel en interessant dividendrendement van ongeveer 7% (rating 1B).

Partner Content