Het Franse CFAO is een van de zeldzame mogelijkheden om rechtstreeks in te spelen op het gigantische groeipotentieel van Afrika.

Het Franse CFAO is actief in 34 Afrikaanse landen en realiseert er bijna 80% van de omzet. Daarnaast is CFAO actief in de Franse overzeese gebieden (zeven landen), Vietnam en Cambodja. In de periode van 1999 tot 2013 groeide de omzet jaarlijks gemiddeld met 10%, dubbel zoveel als de toename van het Afrikaanse bruto binnenlands product over die periode. Eind 2012 betaalde Japanse conglomeraat Toyota Tsusho Corporation (TTC) 37,5 EUR per aandeel voor het verwerven van 97,59% van de uitstaande aandelen van CFAO, dat evenwel apart beursgenoteerd bleef.

CFAO mikt via zijn activiteiten – omschreven via de werkwoorden s’équiper, se soigner et consommer’ – op de structureel stijgende consumptie in Afrika. Sinds de intrede van TTC zien we echter een belangrijke omzetdaling in de grootste divisie, met als belangrijkste activiteit de import en verkoop van auto’s (s’équiper). Nissan, en bij uitbreiding Renault, zien een samenwerking met TTC niet zitten en zetten verschillende distributiecontracten stop.

In 2013 slonk de omzet in de divisie al met 6,4%, en in 2014 daalde de omzet opnieuw: -12,4%, tot 1,98 miljard EUR. Met dank aan de forse daling van de Japanse yen daalde de bedrijfswinst echter nauwelijks (-0,5%, tot 139,8 miljoen EUR), en verbeterde de ebit-marge van 6,2% in 2013 naar 7,3% in 2014. CFAO kondigde de voorbije maanden nieuwe samenwerkingsverbanden aan – met Yamaha Motor Co in Nigeria, maar vooral de oprichting van een joint venture met Porsche Holding Salzburg, voor de verdeling van Volkswagen in zes Oost-Afrikaanse landen – die op termijn de omzet terug omhoog moeten krikken.

Eurapharma, verdeler van geneesmiddelen in Afrika (se soigner), presteerde in 2014 sterk, met een omzetgroei van 10,2%, tot 1,22 miljard EUR. De ebit steeg met 12%, tot 105,1 miljoen EUR, met een lichte toename van de ebitmarge (8,6% tegenover 8,5% in 2013) tot gevolg. De derde divisie is consumentengoederen (consommer). Die realiseerde in 2014 een omzet van 367 miljoen EUR, of een toename met 37,1%. Zonder rekening te houden met overnames en wisselkoerseffecten steeg de omzet met 5,3%.

De ebit daalde evenwel met 6,4%, tot 64,3 miljoen EUR (ebit-marge van 25,7% naar 17,5%). De oorzaak zijn de investeringen in het uitbouwen van een afdeling retail. CFAO werkt daarvoor samen met Carrefour, met de ambitie om het komende decennium tientallen commerciële centra uit te bouwen in acht Afrikaanse landen. Het eerste centrum in Ivoorkust zal in de tweede jaarhelft openen. CFAO verwacht met retail op termijn 1 miljard EUR omzet te halen. Op groepsniveau resulteerde een omzetdaling van 1,9%, naar 3,56 miljard EUR in een lichte toename (+0,2%) van de nettowinst tot 100,5 miljoen EUR of 1,63 EUR per aandeel. Het brutodividend blijft ongewijzigd op 0,81 EUR per aandeel, een brutorendement van 2,75%.

Conclusie

De omzetstabilisatie sinds de instap van TTC is een tijdelijk fenomeen. Gezien de uitstekende langetermijnvoorzichten noteert CFAO aantrekkelijk, tegen 16,4 keer de verwachte winst 2015 en met een ondernemingswaarde (ev) van 7,5 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda). Een aanrader voor de geduldige langetermijnbelegger.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content