Coca-Cola

De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola Company mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement.

Al enkele jaren stagneert de groei bij de Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola Company, en daarin is ook in het vierde trimester geen drastische verandering gekomen. Die vlakke evolutie zien we ook weerspiegeld in de koersontwikkeling van de groep met meer dan 500 merken en zelfs zestien blockbusters, producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard USD, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. Die koers is al jaren een toonbeeld van stabiliteit rond 40 USD. Dat was de jongste weken een zegen, maar een vloek de afgelopen drie jaar in de prestatievergelijking met bijvoorbeeld de S&P500-index.

Ondanks de duidelijk betere prestatie van de afgelopen maanden bracht een belegging in Coca-Cola de voorbije drie jaar toch nog ruim 10% minder op dan een Amerikaans indexfonds op de S&P500 (was 30% enkele maanden geleden). Nog pijnlijker wordt de prestatievergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Daarmee vergeleken geeft Coca-Cola 55% minder return, waardoor AB inBev intussen een ruim grotere beurskapitalisatie heeft dan Coca-Cola. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder Warren Buffett (ruim 20 jaar al aan boord en een fanatieke gebruiker van Cherry Coke) kan absoluut niet meer tevreden zijn over de performance van het Coca-Cola-aandeel.

De groep is dan ook haar groeiaureool volledig kwijtgespeeld. De omzet van 44,3 miljard USD voor 2015 moeten we vergelijken met de 48,0 miljard USD omzet uit 2012 en de winst per aandeel van 2,00 USD per aandeel met 2,01 USD in 2012, 2,08 USD voor 2013 en 2,04 USD voor 2014. In het vierde kwartaal zakte de omzet met 8%, tot 10,0 miljard USD. Gelukkig kwam de recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) met 38 dollarcent 1 cent boven de gemiddelde analistenverwachting uit.

Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van ongezonde frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero, vangen dat slechts voor een stuk op. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream). Coca-Cola Company is ook een belangrijke wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva, BonAqua), thee (onder meer Nestea) en is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van marktleider Innocent Smoothies (gekocht in 2009) doet het concern ook verder in alternatieve dranken en smaken investeren.

Het concern mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement. Het zou zo maar de ultieme uitdaging van het AB InBev-management en van Jorge Paulo Lemann (mede-stichter 3G Capital) kunnen zijn zodra de overname van SABMiller verteerd is. De marges bij AB InBev liggen tot 50% hoger dan bij Coca-Cola Company.


Conclusie

Tegen 21 keer de verwachte winst en een verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17 is het aandeel nog steeds hoog gewaardeerd. Dit jaar mikt het concern weer op 4 à 5% organische groei, maar gezien de waardering denken we dat dat al in de huidige koers zit verrekend. We zien dan ook geen aanknopingspunt voor een adviesverhoging.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content