Terugkeren naar winstgroei

Danone wordt al decennia geleid door de familie Riboud. De Franse voedingsgigant werd gesticht door vader Antoine en wordt nu geleid door zoon Franck. Het bedrijf groeide uit tot de nummer drie in Europa, na Nestlé en Unilever. Maar de jongste jaren sputtert de groeimotor bij Danone, en dat weegt ook op de koers van het aandeel. Het voorbije jaar presteerde het 13% lager dan de CAC40-index, en ook over drie jaar deed Danone het 7,5% minder goed dan de bekendste Franse beursindex. Minstens even significant is dat het aandeel een stuk zwakker blijft dan het Europese sectorgemiddelde. Over vijf jaar bedraagt de gemiddelde return van de sector 17,1%, tegenover slechts 8,0% voor Danone. Nestlé en Unilever doen het met respectievelijk 13,1 en 15,3% beter, maar ook zwakker dan het gemiddelde.

Nochtans toonden de Fransen zich vorig jaar het ijverigst in nieuwe overnames (6 stuks), die gericht zijn op de versterking van hun positie in de opkomende landen (China, Turkije en West-Afrika). Daarnaast is Danone goed vertegenwoordigd in veel groeisegmenten van de Europese voedingsmarkt die inspelen op de tendens naar een gezondere en evenwichtigere voeding en levensstijl. Danone is de wereldmarktleider in verse zuivelwaren (met het succesverhaal Activia), de nummer twee in babyvoeding en de nummer één in gezondheidsbevorderende voedingswaren (Actimel, Danacol, Fortisip). Daarnaast is het de nummer twee in waters, met een wereldmarktaandeel van 15%. Het bezit twee van de topvijfwereldmerken (Evian en Volvic).

Wat hen niet in de kaart speelt, is de zwakte van de West-Europese yoghurtmarkt, waardoor de marges in die business onder druk staan. En dan was er afgelopen zomer het Fonterra-incident. Die Nieuw-Zeelandse toeleverancier van Danone meldde op 2 augustus dat er mogelijk een bacteriële infectie zat in een ingrediënt van de babyvoeding. Daardoor moest Danone in acht Aziatische landen de hele voorraad van enkele babyvoedingsproducten uit de rekken halen. Op 29 augustus kwam dan het bevrijdende nieuws dat er toch niets aan de hand was, maar de verkoop van de producten lag wel een maand stil. De schade was aangericht.

Door het Fonterra-incident zakte de omzet uit babyvoeding met 8,6% in de periode juli-september, maar na negen maanden stond er nog altijd een groei van 7,3% overeind. De markt vreest echter dat het incident weleens langer zou kunnen blijven hangen dan eerst werd ingeschat. Het Franse bedrijf staat bekend om zijn hoge marges in de voedingssector, maar die staan dus onder druk. Zo bedroeg de operationele marge (ebit-marge) in de eerste zes maanden 13,34%. Dat was een daling met 49 basispunten (-0,49%) tegenover een jaar voordien.

Conclusie

De voorbije maanden en jaren is de markt haar vertrouwen in het Danone-aandeel een beetje verloren. Inzake winstevolutie zit het Franse bedrijf dan ook in een overgangsfase (winststagnatie in de buurt van 3 EUR per aandeel). Op die basis is Danone nog niet echt goedkoop (16 keer de verwachte winst voor 2014; ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) van 9,5 voor 2014). Maar we verwachten vanaf 2014 en vooral in 2015 een hervatting van de winstgroei. Vandaar de adviesverhoging.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1B

Partner Content