Deceuninck

Deceuninck is al veertien jaar in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië actief en op een succesvolle manier.

Het afgelopen jaar 2014 zal ook niet de geschiedenis ingaan als een jaar van fraaie resultaten bij Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen voor onder meer ramen en deuren. Nochtans mogen we ook niet stellen dat het vorige jaar een jaar zonder geschiedenis was. Er is wel degelijk hard gewerkt aan de toekomst. Getuige de strategisch belangrijke overname aan het eind van de zomer van Pimas, de pionier van pvc-raamsystemen in Turkije en actief onder de merknaam Pimapen. Die acquisitie voegt niet alleen circa 60 miljoen EUR omzet toe.

Pimapen is de bekendste naam voor kwaliteitsramen in Turkije en beschikt over een netwerk van 1200 verkooppunten. Deceuninck is al veertien jaar in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië actief en op een succesvolle manier. Samen worden ze nu nummer één in de op een na grootste pvc-ramenmarkt van Europa (325.000 ton volume per jaar) met de komende decennia nog flink wat groeipotentieel. Pimas beschikt over twee productievestigingen. De grootste in Gebze (Turkije), maar er is er sinds 2007 ook eentje in Rostov-on-Don (Rusland). Rusland is de grootste pvc-ramenmarkt van Europa (370.000 ton volume per jaar) en Deceuninck is daar ook al zowat een decennium actief. Het voegt de merknaam Enwin toe aan het productassortiment.

De strategische overname van Pimas had bovendien tot gevolg dat reeds een dag na de aankondiging van de acquisitie een kapitaalverhoging van 50 miljoen EUR plaatsvond, via een private plaatsing. Die liet toe aan Gramo BVBA, de holding gecontroleerd door Francis Van Eeckhout, een Belgische ondernemer in bouwmaterialen, om referentie-aandeelhouder te worden, met meer dan 20% van de aandelen in bezit. Holding Sofina deed ook mee en behield zo een belang van 17,5%.

De cijfers na negen maanden illustreren waarom de bedrijfstop de overname van Pimas heeft doorgevoerd. De thuismarkten in West-Europa presteren zwak omwille van de lage economische groei. Vooral de Franse woningbouwmarkt is een bron van achteruitgang. Maar zelfs Duitsland, dat Deceuninck rekent tot Centraal- en Oost-Europa, heeft te kampen met een verzwakkende woningbouwmarkt. En dan hebben we het voor die regio nog niet over Rusland gehad. De groei komt in de eerste plaats van de Angelsaksische landen (Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk) en Turkije en andere opkomende markten. Tenminste als we in lokale munt rekenen. In Brazilië nam Deceuninck zijn lokale verdeler van raamprofielen Althera over, waardoor het filiaal Deceuninck do Brazil werd opgericht.

Na negen maanden bedroeg de omzet 405,6 miljoen EUR of -0,9% ten opzichte van de periode januari-september 2013. In de eerste jaarhelft was er nog een omzetstijging van 0,4%, maar zakte de bedrijfskasstroom (ebitda) met 20%, tot 15,2 miljoen EUR, en de bedrijfswinst (ebit) met 40%, tot 4,0 miljoen EUR.

Deceuninck is duidelijk een achtergebleven aandeel met een zeer redelijke waardering, gezien ratio’s als de ev (ondernemingswaarde)/ebitda (bedrijfskasstroom) van 6,1, de koers-omzetverhouding van 0,3 en de koers-boekwaardeverhouding van 0,9 voor 2015. Vandaar de adviesverhoging. Al kan het best nog wat geduld vergen alvorens het aandeel beter dan het marktgemiddelde scoort.

Partner Content