Derde CEO voor Perrigo dit jaar

© reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De nieuwe CEO Murray Kessler heeft de moeilijke opdracht Perrigo heruit te vinden.

De speler in voorschriftvrije (over the counter of OTC) en generische (Rx) producten blijft het niet alleen moeilijk hebben om weer rendabel te worden, maar ook om opnieuw een strategie voor de toekomst uit te tekenen. Het jaar begon nog met John Hendrickson als CEO,maar die werd in januari al afgelost door Uwe Roehrhoff.Hij wist Perrigo ook niet heruit te vinden en kon enkel maar bij de cijfers over het tweede kwartaal in augustus aankondigen dat de afdeling Rx Pharmaceuticals (generische producten op voorschrift) zal worden afgesplitst tegen eind 2018 met de bedoeling de divisie te verkopen of te fuseren met een andere speler. Rx Pharmaceuticals is een nichespeler die zorgt voor circa 900 miljoen dollar jaaromzet, maar haalt wel een marge die het dubbele bedraagt van de OTC-activiteiten.

Ook Roehrhoff werd onlangs de deur gewezen, want de resultaten bleven achter na enkele betere kwartalen vorig jaar. De nieuwe CEO heet Murray Kessler. Hij is 59 en was voorheen de topman van Lorillard Tobacco. Hem wacht de moeilijke opdracht Perrigo heruit te vinden en weer naar groei te leiden.

Onder de leiding van topman Joseph C. Papa (CEO van 2006 tot voorjaar 2016) schreef Perrigo mede door een resem overnames een straf groeiverhaal met een sterke beursprestatie tot gevolg. Van minder dan 20 dollar in het voorjaar van 2009 klom de koers naar iets meer dan 200 dollar in het voorjaar 2015. De beurswaarde klom van minder dan 3 miljard naar eventjes richting 30 miljard dollar. In die periode (najaar 2014) was Perrigo bereid 3,6 miljard euro, inclusief 1,1 miljard euro schulden, op tafel te leggen voor Omega Pharma van Marc Coucke. Perrigo voelde de hete adem in de nek van potentiële overnemers. Het wees tot driemaal toe een overnamebod van de farmareus Mylan af.

De combinatie van een dure overname en een arrogante afwijzing van het royale overnamebod deed een droom omslaan in een nachtmerrie voor de bedrijfsleiding. Ongeveer de helft van het overnamebedrag werd afgeschreven. Perrigo diende ook een claim in tegen de vroegere eigenaars (Coucke en het fonds Waterland) en beschuldigt hen van het opsmukken van de omzet door opgeslagen producten als omzet te boeken. Coucke diende een tegenclaim in, want hij werd voor de helft in sterk gedaalde Perrigo-aandelen betaald.

Er kwam flink wat zand in de groeimachine van Perrigo en de Omega Pharma-kater raakte maar moeilijk doorgespoeld. De recordomzet van 5,4 miljard dollar dateert nog altijd van 2015. Dit jaar wordt een stagnatie van de jaaromzet op 4,9 miljard dollar verwacht (5,2 miljard dollar in 2016). Maar ondanks winstverbeteringsprogramma’s stokt de winstgevendheid ook al enkele jaren. De analistenconsensus voor dit jaar bedraagt 4,88 dollar per aandeel, een stabilisatie ten opzichte van de 4,93 dollar per aandeel voor 2017 (7,59 dollar in 2015). Van het verhoopte omzet- en winstherstel is dus niks in huis gekomen. Het is aan Kessler om te zorgen dat dat vanaf 2019 wel het geval is. De markt mikt gemiddeld op 5 miljard dollar omzet voor 2019 en 5,26 dollar per aandeel winst.


Conclusie

Perrigo neemt zijn tijd om de Omega Pharma-kater door te slikken en opnieuw met groei aan te knopen. Het aandeel is daarentegen wel aantrekkelijk geprijsd tegen 15 keer de verwachte winst voor dit jaar en 14 keer voor volgend jaar en 13 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) 2018 tegenover respectievelijk 27 en 17,5 keer gemiddeld over de afgelopen vijf jaar.


Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 71,29 dollar

Ticker: PRGO US

ISIN-code: IE00BGH1M568

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 9,75 miljard dollar

K/w 2017: 25

Verwachte k/w 2018: 15

Koersverschil 12 maanden: -18%

Koersverschil sinds jaarbegin: -18%

Dividendrendement: 1,1%

Partner Content