Het aandeel van Doro herstelde goed na de ontgoochelende verliescijfers in het eerste kwartaal.

Het Zweedse Doro is de marktleider in mobiele telefonie voor senioren. Met de overname van Caretech in februari zette Doro een strategische stap in het aanbieden van diensten en oplossingen met behulp van mobiele technologie, die het opvolgen van de gezondheid van senioren vanaf afstand mogelijk maken. Dat snelgroeiende segment genereert een hogere bedrijfswinstmarge (ebit-marge) van 20% (versus 6,8% voor Doro in 2014), en levert recurrente inkomsten, afkomstig van vaste vergoedingen voor het opvolgen van de senioren vanuit een controlecentrum.

De integratie van Caretech verloopt prima. Doro stelde bij de aankondiging van de overname in december 2014 een jaaromzet in 2015 van 150 miljoen Zweedse kroon (SEK) voorop, maar na het eerste semester staat de teller al op 78,2 miljoen SEK. Het aantal senioren onder contract steeg naar 80.000 (was 60.000 eind 2014) en het aantal oproepen nam zelfs met 55% toe. Bovendien sleepte Caretech de voorbije maanden nieuwe contracten in de wacht met 37 gemeenten in Zweden. Het bedrijf breidt ook uit in Noorwegen, en in juli volgde de aankondiging van een pilootproject in het Verenigd Koninkrijk, in samenwerking met British Telecom en LloydsPharmacy. De overname, voor een ondernemingswaarde van 240 miljoen SEK, werd voor 63% gefinancierd via cash, en voor het resterende gedeelte schreef Doro 2,03 miljoen nieuwe aandelen uit (9,6% verwatering), tegen 41,5 SEK per stuk.

Maar ook de basisactiviteit van Doro, de verkoop van mobiele toestellen speciaal afgestemd op senioren, boert dit jaar uitstekend. Dat is een gevolg van het technologische leiderschap van Doro, waardoor het bedrijf regelmatig nieuwe verdeelcontracten kan afsluiten. Doro realiseerde in het eerste kwartaal een sterke omzetgroei van 46%, van 233 naar 340,1 miljoen SEK, waarvan 34% zonder rekening te houden met Caretech. De cijfers van Caretech worden sinds februari meegerekend en droegen 26,7 miljoen SEK omzet bij.

Het grote struikelblok was echter het forse wisselkoersverlies van 27,1 miljoen SEK – dankzij onvoldoende hedging van de Amerikaanse dollar – waardoor het eerste kwartaal een nettoverlies van 21,7 miljoen SEK (-0,99 SEK per aandeel) opleverde. Het tweede kwartaal stelde echter gerust. De omzet steeg met 55,3%, van 274,1 naar 425,8 miljoen SEK, waarvan +37% zonder Caretech. Dat betekent voor Caretech, in het eerste volledige kwartaal, 51,5 miljoen SEK omzet (12,1% van het groepstotaal). De brutomarge bleef wel onder het niveau van vorig jaar (36,6% tegenover 39,4%). Het aandeel van smartphones in de Europese omzet stagneerde rond 15%.

Cruciaal is echter de terugkeer van de rendabiliteit, met een toename van de ebit met 17,4 miljoen SEK, tot 29,3 miljoen SEK (+146%), een stijging van de ebit-marge van 4,3% naar 6,9%. Het orderboek bedroeg 30 juni 209,3 miljoen SEK, 154% meer dan vorig jaar (82,4 miljoen SEK). Doro rekent dan ook op een sterke prestatie in de tweede jaarhelft.

Conclusie

Het aandeel van Doro herstelde goed na de ontgoochelende verliescijfers in het eerste kwartaal. Tegen 13,5 keer de verwachte winst voor 2015 (zonder wisselkoersverliezen) en een ondernemingswaarde (ev) van 7,7 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2015 noteert het aandeel nog steeds aantrekkelijk, zeker rekening houdend met de sterke groei van Caretech.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content