Eerst de lasten, dan de lusten voor Kinepolis

© /

2016 was een expansiejaar voor Kinepolis. De bioscoopuitbater opende vijf nieuwe bioscopen. De rendabiliteit moet nog volgen.

De koers van de veruit grootste Belgische bioscoopuitbater steeg na de bekendmaking van de jaarcijfers 2016 naar een nieuw recordpeil. Nochtans, in rendabiliteit werden de records vorig jaar niet aan mekaar geregen. Traditioneel stijgen de omzet en de winst sterker dan de bezoekersaantallen. Dat is voor 2016 duidelijk niet het geval. Het aantal bezoekers is vorig jaar wel met 7,5 procent tot 23,8 miljoen gestegen. Maar dat is louter aan de expansie van de groep te danken.

In expansie was vorig jaar wel een historisch jaar. In de loop van 2016 werden liefst vijf nieuwe bioscopen in drie landen geopend. Het gaat om Kinepolis Dordrecht, Breda en Utrecht in Nederland, Granada in Spanje en Fenouillet (Toulouse) in Frankrijk. In minder dan drie jaar heeft de groep via overnames en nieuwbouwprojecten het aantal bioscopen opgetrokken van 23 naar 50 bioscopen. In België, waar het aantal complexen onveranderd bleef, zakte het aantal bezoekers met 8,2 procent. Kinepolis werd vorig jaar niet echt gediend door het filmaanbod. De best bekeken film van was Finding Dory met 622.000 verkochte tickets. Dat was minder dan de vijfde best bezochte film van 2015.

De omzettoename lag vorig jaar met 7,7 procent tot 324,9 miljoen euro nog iets boven de stijging van de bezoekersaantallen. Maar de toename van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) bleef in 2016 steken op 4 procent tot 94,6 miljoen euro of een daling van de rebitda-marge van 30,2 naar 29,1 procent. Per bezoeker is dat een daling van 4,11 naar 3,97 euro. We zien voor 2016 dan ook eerder het beeld van 2014.

De markt heeft de boodschap van CEO Eddy Duquenne goed begrepen. Bij de expansie komen eerst de lasten (investeringen) en dan pas de lusten (winsten). Het management geeft zich drie jaar om de rendabiliteit van een overgenomen of een nieuw complex op groepsniveau te brengen. In 2014 drukte de overname van de Wolffbioscopen (9 complexen), de winstgevendheid. Deze kreeg is het de acquisitie van Utopolis Group (ook 9 complexen). De recurrente bedrijfswinst ging er zelfs met 1,4 procent op achteruit tot 66,7 miljoen euro. De expansie zorgt ook voor extra afschrijvingen. De nettowinst per aandeel klom dan weer 47,1 procent tot 1,75 euro door de meerwaarde op de verkoop van de vier Belgische Utopolis-vestigingen. Heel knap en geruststellend is dat de netto financiële schuld ondanks de forse uitbreiding slechts lichtjes tot 169,8 miljoen euro is gestegen (162 miljoen euro eind 2015) of onveranderd 1,8 keer rebitda.

De groep met vijftien bioscopen in Nederland, twaalf in België (inclusief Toison d’Or,uitgebaat door UGC), elf in Frankrijk, zes in Spanje, drie in Luxemburg, een in Zwitserland en een in Polen (uitgebaat door Cineworld) heeft dus nog voldoende ruimte voor verdere expansie en kon probleemloos het dividend met 10,1 procent tot 0,87 euro bruto per aandeel opkrikken. In 2008 werd nog 0,13 euro per aandeel betaald.


Conclusie

Kinepolis mag 2017 met vertrouwen tegemoet zien. Het filmaanbod ziet er dit jaar ook beloftevoller uit dan in 2016. Kinepolis is een geldfabriek geworden die verdere expansieplannen koestert. Helaas is de waardering té pittig (13 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2017) voor een koopadvies.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,35 miljard euro

K/w 2016: 34

Verwachte k/w 2017: 27

Koersverschil 12 maanden: +20%

Koersverschil sinds jaarbegin: +15%

Dividendrendement: 1,8%

Partner Content