Eerste omzetdaling voor Doro sinds 2007

Doro Liberto 820 Mini © Doro
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Voor het eerst sinds 2007 heeft de Zweedse marktleider in mobiele telefonie en dienstverlening voor senioren een daling van de omzet tegenover het vorige jaar moeten slikken.

Die onverwachte daling, hoewel beperkt tot 1,8 procent, is een gevolg van een tegenvallend vierde kwartaal, waarin de omzet met 6,5 procent terugviel, van 599,4 miljoen naar 560,4 miljoen Zweedse kronen. Daardoor strandde de jaaromzet op 1,92 miljard kronen, tegenover 1,96 miljard in 2016. Na negen maanden was er nog een stijging met 0,3 procent tot 1,36 miljard.

Vooral de thuismarkt Scandinavië (-31,4% tot 82,1 miljoen kronen) en het Verenigd Koninkrijk (-28,3% tot 72,2 miljoen kronen) ontgoochelden in het cruciale vierde kwartaal. Doro had er last van nieuwe productlanceringen bij concurrenten en een sterke vergelijkingsbasis. Op jaarbasis daalde de omzet in Scandinavië met 5,8 procent tot 332,6 miljoen kronen, terwijl de terugval in het Verenigd Koninkrijk 10 procent bedroeg, tot 239,9 miljoen.

In de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Oost-Europa) nam de omzet in het vierde kwartaal sterke toe (+14,2%). Hij kwam uit op 179,5 miljoen kroon. Daardoor klom de groei op jaarbasis naar 12,9 procent (522,4 miljoen kronen). In de overige Europese landen was de kwartaalgroei bescheiden (+1,9% tot 129,9 miljoen kronen) en was er op jaarbasis een terugval van 5,3 procent tot 437 miljoen. De terugval in Noord-Amerika (+1,1% tot 28,4 miljoen kronen) lijkt gestopt, maar op jaarbasis is er een stevige krimp (-49,4% tot 96,1 miljoen).

De sterkste groei kwam van het Doro Care-segment, dat een omzetgroei van 17,2 procent optekende tot 70,9 miljoen kronen, waarvan 48,5 miljoen recurrente inkomsten. Op jaarbasis steeg de omzet met 31,7 procent tot 276,6 miljoen kronen. Het abonneebestand klom van 118.000 tot 126.000.

Alles bij elkaar leverde dat een zeer gemengd beeld op, waarop de markt misnoegd reageerde. Het aandeel zakte naar het laagste niveau sinds 2014. Positief is wel dat Doro onder een vernieuwd management werk maakt van het opkrikken van de rendabiliteit. De bedrijfswinst (ebit) herstelde vorig jaar van 47,7 miljoen naar 92 miljoen kronen, al omvat het cijfer van 2016 wel 20,6 miljoen herstructureringslasten. De ebit-marge verdubbelde, van 2,4 naar 4,8 procent (6,1% in het vierde kwartaal). De nettowinst klom van 31 miljoen naar 66,5 miljoen, of van 1,33 naar 2,83 kronen per aandeel.

Het aandeel herstelde na de aankondiging dat het dividend vervangen wordt door een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 25 miljoen Zweedse kronen, dat loopt tot 26 april. Dat bedrag stemt overeen met de bruto-uitkering van 1 kroon per aandeel in 2017. De nettoschuld daalde afgelopen jaar van 149,5 miljoen naar 102,9 miljoen kronen.

Voor 2018 mikt Doro op een omzet tussen 1,9 en 2,1 miljard kronen en een verder herstel van de ebit naar 100 à 140 miljoen. Doro groeide tussen 2010 en 2017 jaarlijks met 17,6 procent, maar verloor de jongste twee jaar zijn aureool van groeier. Het nieuwe businessplan voorziet in een transformatie naar een technologische marktleider in het aanbieden van digitale zorg aan senioren. Het dienstenaanbod wordt fors uitgebreid en moet op termijn 30 procent van de omzet aanleveren. Doro mikt op 10 procent jaarlijkse groei, inclusief te verwachten overnames, en op langere termijn op een ebit van minstens 8 procent.

Conclusie

Ondanks het recente koersherstel ontgoochelt het aandeel van Doro. Toch zien we met het nieuwe management een positieve dynamiek. De waardering is aantrekkelijk, tegen 13,1 keer de verwachte winst 2018 en 6,8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2018.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 41,75 Zweedse kronen

Ticker: DORO SS

ISIN-code: SE0000215493

Markt: Stockholm

K/w 2017: 14,8

Verwachte k/w 2018: 13,1

Koersverschil 12 maanden: -18%

Koersverschil sinds jaarbegin: -4,5%

Dividendrendement: –

Partner Content