Euronav

De markt reageerde veeleer ontgoocheld op de derdekwartaalcijfers van Euronav. De vooruitzichten op korte termijn ogen ongunstig. Op lange termijn zijn de marktomstandigheden positief.

Het derde kwartaal is traditioneel het zwakste voor de Antwerpse rederij Euronav. In de zomer daalt de olievraag in het noordelijk halfrond, waardoor de dagverhuurtarieven voor de olietankers terugvallen. Dit jaar was er een bijkomend negatief effect door het lagere olieaanbod, een gevolg van productieonderbrekingen, onder meer in Nigeria. Bovendien daalden de wachttijden voor het lossen van de tankers aanzienlijk, nadat die vorige winter nog fors waren opgelopen. Daardoor kon Euronav in het derde kwartaal een gemiddeld dagverhuurtarief van 27.100 dollar aanrekenen voor de VLCC-olietankers (very large crude carriers, met een maximale capaciteit van 320.000 ton). Dat is bijna een halvering tegenover dezelfde periode vorig jaar (52.368 dollar). In het tweede kwartaal bedroeg dat cijfer nog 47.864 dollar en in het eerste kwartaal zelfs 60.638 dollar. Het gemiddelde tarief van de kleinere Suezmaxschepen (capaciteit tot 200.000 ton) strandde op 19.045 dollar, tegenover 40.048 dollar vorig jaar.

Aangezien het break-evenniveau voor de VLCC’s 27.300 dollar bedraagt en dat voor de Suezmaxschepen 24.000 dollar, boekte Euronav een nettoverlies van 8,8 miljoen dollar voor de achtendertig schepen die actief zijn op de dagverhuurmarkt. De dertien schepen die varen onder aantrekkelijke langetermijnverhuurcontracten leverden een nettowinst van 8,8 miljoen dollar op. Per saldo gaf dat een nettowinst van 72.000 dollar, terwijl Euronav vorig jaar nog 72,2 miljoen dollar nettowinst haalde. Euronav deed daarmee wel beter dan de marktverwachting, die uitging van een nettoverlies van 1,8 miljoen dollar. Na negen maanden staat de winstteller op 153,8 miljoen dollar, tegenover 245,4 miljoen dollar vorig jaar, of per aandeel 0,97 dollar tegenover 1,58 dollar (-39%).

Dankzij de recent opgeveerde tarieven ogen de vooruitzichten voor het traditioneel veel sterkere vierde kwartaal weliswaar beter, maar zeker niet schitterend. Op dit moment is 55,6 procent van de beschikbare VLCC-capaciteit geboekt tegen 23.958 dollar per dag en 56,7 procent van de Suezmax-capaciteit tegen 19.569 dollar per dag. Op basis van de orderboeken zullen de komende maanden heel wat nieuwe schepen in de vaart komen, maar vanaf de tweede helft van 2017 zal de situatie verbeteren. Het ervaren management maakt gebruik van de forse dip in de waarde van de vrachtschepen om de vloot uit te breiden en die tegelijk te verjongen. De voorziene oplevering van twee VLCC’s die in augustus werden gekocht, is uitgesteld van het najaar tot het eerste kwartaal van 2017. Daarnaast was er de bestelling van twee Suezmaxschepen begin oktober, met oplevering begin 2018, waarvoor meteen twee langetermijnverhuurcontracten van zeven jaar werden afgesloten.

In verhouding tot het deel van de wereldvloot ouder dan vijftien jaar is het orderboek historisch laag, als gevolg van de strengere kapitaalvereisten, die speculatieve bestellingen ontmoedigen. Dat is een positieve evolutie voor een industriële topper met een robuuste balans zoals Euronav. Ondersteunende factoren zijn ook de stijgende vraag naar olie (jaarlijks verwachte groei met circa 1,2 miljoen vaten per dag tot 2020, in de lijn met het gemiddelde sinds 1990), en de structureel langere vaarroutes richting het Verre Oosten.


Conclusie

De markt reageerde veeleer ontgoocheld op het cijferrapport van Euronav. De vooruitzichten op korte termijn ogen ongunstig. Op lange termijn zullen de onverminderd positieve structurele marktelementen zowel de verhuurtarieven als de waarde van de schepen ondersteunen. We bevestigen het koopadvies.

Advies: Koopwaardig

Risico: Gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,18 miljard euro

K/w 2015: 3,8

Verwachte k/w 2016: 7

Koersverschil 12 maanden: -49%

Koersverschil sinds jaarbegin: -45%

Dividendrendement: 9%

Partner Content