Facebook is dominant in online-advertenties

© REUTERS

Meer dan 98 procent van de inkomsten van Facebook is afkomstig uit advertenties. Het aandeel blijft uitblinken op Wall Street, maar zal dat niet volhouden.

Facebook is in minder dan een decennium uitgegroeid van een sociaal netwerk naar een dominante speler op de markt van online-advertenties. Het gaat in essentie om een reclamebedrijf dat de uitgebreide gebruikersbasis en de beschikbare technologie gebruikt om advertenties te verkopen.

Het Facebook-universum omvat naast het gelijknamige sociale netwerk en de bijbehorende berichtendienst Messengerook WhatsApp en Instagram. In het tweede kwartaal groeide het aantal dagelijkse gebruikers met 17 procent op jaarbasis naar 1,32 miljard. Het aantal gebruikers dat minstens één keer per maand de applicatie opstart, nam eveneens met 17 procent toe tot 2,01 miljard. Instagram telt intussen meer dan 700 miljoen gebruikers en bij WhatsApp werd de kaap van 1 miljard al overschreden. Bij Facebook komt het erop aan geld te verdienen aan die gebruikers. Bij het sociale netwerk zelf gebeurt dat al geruime tijd erg succesvol. Instagram staat sinds maart open voor advertenties en Messenger en WhatsApp worden binnen afzienbare tijd gemonetiseerd.

Facebook realiseerde over het tweede kwartaal een omzet van 9,32 miljard dollar, bijna 45 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Meer dan 98 procent van de inkomsten is afkomstig uit advertenties. Die component groeide met 47 procent op jaarbasis, iets minder dan de 49 procent van het eerste kwartaal. Met ongeveer 8 miljard dollar of 87 procent maken de advertenties via mobiele toestellen het grootste deel van de omzet uit. De gerealiseerde winst steeg met 69 procent op jaarbasis naar 3,89 miljard dollar of 1,32 dollar per aandeel. De consensusprognose voor het volledige boekjaar bedraagt 5,23 dollar per aandeel. Het aantal keer dat een advertentie gemiddeld werd aangeklikt steeg met 19 procent. Ook de gemiddelde prijs per advertentie dikte met 24 procent aan. Meer doelgerichte en duurdere advertenties zijn nodig om te blijven groeien. Topman Mark Zuckerberg waarschuwde eerder al dat er een limiet zit op het aantal advertenties waarmee Facebook de gebruikers kan bestoken. Globaal realiseerde Facebook een gemiddelde omzet per gebruiker van meer dan 4,6 dollar. In de Verenigde Staten en Canada ligt dat cijfer met 19 dollar vier keer hoger dan gemiddeld. Europa doet het met 6 dollar net iets beter dan het groepsgemiddelde. In Azië blijft de gemiddelde omzet per gebruiker steken op 2 dollar. In de rest van de wereld is dat zelfs maar 1,5 dollar.

De kosten stegen met ongeveer een derde naar bijna 5 miljard dollar. Facebook gaf vooral meer uit aan personeel en marketing. Omdat omzet en winst sterker toenamen, klom de operationele marge naar 47 procent tegenover 42 procent een jaar eerder. Facebook realiseerde het voorbije kwartaal een vrije kasstroom van 3,92 miljard dollar, 47 procent meer dan een jaar eerder. De groep is schuldenvrij en had aan het einde van het tweede kwartaal 35,45 miljard dollar aan liquiditeiten en investeringen op korte termijn beschikbaar.


Conclusie

Het aandeel Facebook blijft uitblinken op Wall Street. Toch is de waardering aan iets meer dan 30 keer de verwachte winst nog niet extreem te noemen als met het hoge groeiritme rekening wordt gehouden. Hoewel een verdere koersstijging niet is uit te sluiten, raden we niet aan om de recordkoers achterna te hollen. Het huidige stijgingsritme is niet houdbaar.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 493,3 miljard dollar

K/w 2016: 40

Verwachte k/w 2017: 32,5

Koersverschil 12 maanden: +38 %

Koersverschil sinds jaarbegin: +48 %

Dividendrendement:

Partner Content