Fred Olsen Energy

De aanhoudende crisis in de oliedienstensector treft de Noorse verhuurder van offshore-olieboorinstallaties bijzonder hard. Nieuwe afwaarderingen op de platforms werd niet gesmaakt door de markt. Gelukkig zijn er de sterke schouders van hoofdaandeelhouder Bonheur.

De dalende omzettrend houdt aan bij de Noorse verhuurder van offshore-olieboorinstallaties. Na een omzetdaling in het eerste kwartaal tegenover het vierde kwartaal vorig jaar met 29,9 miljoen USD of 11,3%, tot 235,3 miljoen USD, viel de omzet in het tweede kwartaal opnieuw met 16 miljoen USD terug (-6,8%), tot 219,3 miljoen USD. Na het eerste semester daalde de omzet met 25,5%, tot 454,6 miljoen USD. De bedrijfskasstroom (ebitda) hield gelukkig beter stand, met een daling van 23%, tot 282,1 miljoen USD (142,8 miljoen USD in het tweede kwartaal). Sinds eind 2014 slonk het orderboek van 3,3 miljard USD naar 650 miljoen USD. Zowel nieuwe opdrachten als contractverlengingen zitten er voor de tienkoppige vloot al een tijd niet meer in. Integendeel, want eind juni bleek dat Statoil het contract voor de Bideford Dolphin -met vervaldatum januari 2017- vanaf juli voor drie maanden schorst, terwijl uit het halfjaarrapport blijkt dat de opdracht voor de Borgland Dolphin -met oorspronkelijke vervaldatum maart 2017- in de loop van het derde kwartaal al zal zijn afgerond. Begin dit jaar verviel het contract voor de Bredford Dolphin (intussen op non-actief geplaatst; cold staked), en in september is het de beurt aan de Byford Dolphin. De Borgny Dolphin is sinds 2014 al cold staked, en dit platform wordt in het derde kwartaal ontmanteld. Daarnaast is ook het accomodatieplatform, de Borgholm Dolphin, sinds 2015 cold staked. Van de drie ultradiepwaterplatforms hebben de Blackford Dolphin (tot januari 2017) en de Bolette Dolphin (tot het tweede kwartaal van 2018) nog een contract, terwijl de Belford Dolphin werkzoekend is. Voor de Borgsten Dolphin, ten slotte, is er nog een contract tot januari 2018. Vorig jaar boekte Fred Olsen Energy al een impairment (waardevermindering) op de boekwaarde van de vloot van 607,9 miljoen USD, en daar kwam in het halfjaarrapport nog 159 miljoen USD bovenop. De nettoboekwaarde van de platforms zakte sinds eind 2014 van 2,86 miljard USD naar 1,55 miljard USD. De nettoschuldpositie daalde over dezelfde periode van 1,25 miljard USD naar 0,97 miljard USD. Eind oktober 2015 ontstond een juridisch dispuut tussen de Koreaanse scheepswerf Hyundai Heavy Industries (HHI) en Fred Olsen Energy over het al dan niet onrechtmatig opzeggen van het leveringscontract van de Bollsta Dolphin. Aanhoudend uitstel van de oplevering noopte Fred Olsen Energy tot deze beslissing. Dit platform moest, naast de in 2014 opgeleverde Bolette Dolphin, een tweede belangrijke nieuwe vaandeldrager van de groep worden, want het had een lucratief vijfjarig contract met Chevron op zak. HHI claimt het al betaalde voorschot van 186 miljoen USD niet te moeten terugbetalen, en eist daarbovenop een schadevergoeding van 178 miljoen USD. De juridische onzekerheid hierover zal allicht nog een hele tijd aanslepen.

Conclusie

Het is duidelijk dat de aanhoudende crisis in de oliedienstensector steeds diepere wonden slaat in de balans van Fred Olsen Energy. Gelukkig zijn er de sterke financiële schouders van grootaandeelhouder Bonheur (51,9%). Hoewel het risicogehalte toeneemt, denken we dat een faillissement hierdoor niet aan de orde is. Een verdere afslanking van de vloot de komende jaren is echter onvermijdelijk.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Partner Content