Google investeert zwaar en dat weegt op de winstgevendheid.

Na de splitsing van ongeveer zes maanden geleden noteren op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq twee aandelenvarianten van het internetbedrijf Google. De aandelen met tickersymbool GOOG vertegenwoordigen de nieuwe klasse C-aandelen zonder stemrecht. De oude, stemgerechtigde klasse A-aandelen zijn terug te vinden onder tickersymbool GOOGL. Die laatste noteert momenteel met een premie van ongeveer 12 USD of iets meer dan 2% op GOOG. De splitsing kon niet beletten dat Google in aanloop naar de kwartaalresultaten 13% moest inleveren. Het aandeel noteert nu ongeveer 15% onder de piek van begin dit jaar en presteert daarmee slechter dan de Nasdaq.

Google heeft ongeveer de helft van de globale online-advertentiemarkt in handen. Concurrenten zijn onder meer Microsoft, Yahoo, Amazon en Facebook. De rendabiliteit staat onder druk door de daling van de tarieven, wat voorlopig nog wordt gecompenseerd door een toename van het aantal advertenties. De slag voor marktaandeel wordt op het scherpst van de snee gestreden. Google is daarom ook steeds op zoek naar diversificatie. Zo stelde de groep eerder deze maand nog drie nieuwe smartphones uit de Nexus-productlijn voor. De nieuwe activiteiten evenaren echter meestal niet de rendabiliteit van de online-activiteiten.

Google presteerde in het derde kwartaal iets onder de verwachtingen. De nettowinst daalde op jaarbasis met iets meer dan 5%, tot 2,81 miljard USD of 4,09 USD per aandeel. Dat is voor een deel toe te schrijven aan de verkoop van dochter Motorola Mobility aan het Chinese Lenovo. Door die verkoop moest Google de waarde van de patentenportefeuille van Motorola afboeken. De aangepaste nettowinst kwam uit op 6,35 USD per aandeel, iets onder de verwachte 6,53 USD. De omzet van het Amerikaanse internetbedrijf lag met 16,52 miljard USD een fractie onder de consensusprognose (16,58 miljard USD). De omzet afkomstig uit eigen sites als Google.com en YouTube ging met 20% vooruit. Bij de partnersites was de vooruitgang met 9% een stuk kleiner.

De evolutie van de advertentie-inkomsten is de belangrijkste maatstaf waarop Google beoordeeld wordt. De paid clicks of het aantal keer dat gebruikers op advertenties klikken en daarmee omzet voor Google genereren, stegen in het derde kwartaal met 17% op jaarbasis, tegenover nog respectievelijk 26% en 25% voor het eerste en tweede kwartaal. Ook hier deden de eigen sites het met +24% een stuk beter dan de partnersites (+2%). Naast de afname van de groei daalde ook het bedrag dat Google ontvangt per click met 2%. Dat heeft te maken met het hogere aandeel van mobiele advertenties. Die hebben een steeds groter marktaandeel, maar leiden minder vaak tot aankopen en zijn dus goedkoper. De zogenoemde conversieratio ligt bij mobiele toestellen 32% lager dan bij desktops. Google investeert zwaar in de bouw van datacenters en extra personeel. Daardoor stegen de kapitaaluitgaven in de eerste 9 maanden naar 7,4 miljard USD, 45% meer dan een jaar eerder.

Conclusie

Google investeert zwaar en dat weegt op de winstgevendheid. Maar het internetbedrijf heeft geen andere keuze, want de concurrentie in het segment van online-advertenties is scherp. Tegen 6,5 keer de verwachte omzet en 20 keer de verwachte winst vinden we het aandeel nog steeds te duur.

Advies: verkopen

Risico: hoog

Rating: 3C

Partner Content