Greenyard Foods

De sleutel tot het toekomstige beurssucces voor Greenyard Foods ligt in eerste instantie in de verbetering van de rendabiliteit.

Greenyard Foods is sinds 1 september 2013 de nieuwe naam van PinguinLutosa. Die naam beklemtoont het internationale karakter van de groep en haar authentieke vers-van-het-veldaanpak. 2013 was een jaar van grote veranderingen. Zes jaar nadat in 2007 de aardappeldivisie Lutosa het toenmalige Pinguin vervoegde, werd de afdeling voor 225 miljoen EUR verkocht aan wereldleider McCain Foods. Op die verkoop boekte Greenyard Foods een eenmalige winst van 65,5 miljoen EUR (3,98 EUR per aandeel). De opbrengst gebruikte het bedrijf deels om zijn schuldenpositie af te bouwen, maar in september 2013 werden de aandeelhouders ook beloond via een kapitaalvermindering van 2,3 EUR per aandeel.

De groep wil verder groeien met een duidelijke klemtoon op het verwerken en vermarkten van groenten, fruit en gebruiksklare bereidingen in diepvriesverpakkingen (divisie Pinguïn) en conserven (divisie Scana Noliko). De financiële armslag daarvoor werd versterkt met de succesvolle obligatie-uitgifte voor 150 miljoen EUR in juni 2013, die ruim drie keer werd overschreven.

Met de nieuwe naam werd ook de strategie aangepast, met een duidelijke klemtoon op interne groei en de verbetering van de rendabiliteit. Om dat te kunnen realiseren, investeerde Greenyard Foods het voorbije jaar ruim 65 miljoen EUR in het kopen van de productiefaciliteiten van vorige overnames. Het ging onder meer over productiesites in Polen en Hongarije (voor 100%) en in Frankrijk (56% van de aandelen) van d’Aucy Frozen Foods, de diepvriesgroentedivisie van de CECAB-groep die het toenmalige PinguinLutosa in 2011 inlijfde. Daarnaast werd ook de productiesite van GW Padley Vegetables gekocht, een overname in het Verenigd Koninkrijk uit 2007. Ten slotte kocht Greenyard de fabrieken in Bree en Rijkevorsel van Scana Noliko, de specialist in kwaliteitsvolle voedingsconserven in glas en blik. Die acquisitie dateerde van 2011.

Op een echte verbetering van de resultaten is het voorlopig nog wachten. Na negen maanden – het boekjaar eindigt op 31 maart – bleef de vergelijkbare omzet (zonder Lutosa) stabiel op 463 miljoen EUR. De 4,3% hogere omzet (161,1 miljoen EUR) van de conservendivisie compenseerde de 2,4% lagere omzet (301,4 miljoen EUR) van de diepvriesafdeling. Na zes maanden was er nochtans een stijging met 3,1%. Die voorsprong ging verloren door een zwakker derde kwartaal in de diepvriesdivisie, die vrijwel volledig te wijten was aan wisselkoersverliezen. In het eerste semester steeg de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) met 6,1%, tot 24 miljoen EUR. Bemoedigend is alvast dat het oogstseizoen 2013, na een moeilijk voorjaar, normaal is verlopen.

Voor het hele boekjaar 2013-2014 bevestigde het management de verwachting om een hogere rebitda te boeken dan vorig boekjaar (43,5 miljoen EUR). Opvallend is ook dat Hein Deprez, de referentieaandeelhouder en de voorzitter van de raad van bestuur, zijn greep op de groep verder versterkt. Dankzij twee transacties breidde hij zijn positie uit van 36 tot 42,55%.

Conclusie

De sleutel tot het toekomstige beurssucces voor Greenyard Foods ligt in eerste instantie in de verbetering van de rendabiliteit. We verwachten dat we daar in de cijfers van 2014 de eerste tekenen van zien. De koerseuforie van vorig jaar als gevolg van de verkoop van Lutosa is verdwenen. Voor ons het signaal om het advies op te trekken.

Advies: eerste positie

Risico: gemiddeld

Rating: 2C

Partner Content