Inditex is een Spaanse furie

© reuters

Met de kledingketen Zara legt Inditex een fors groeitraject af. Het kledingconcern is aanwezig in 93 markten. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 185 procent.

Inditex _ voluit Industria de Diseno Textil _ is de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 opgericht door Amancio Ortega Gaona _ zowat de rijkste Europeaan _ als een textielfabrikant van vrouwenkleding. De groep kreeg een wending in 1975 toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zarawinkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar nadien werd een eerste in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 92 landen.

Hoewel de groep afgerond 2 op de 3 euro omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat de groep uit acht merken _ naast Zara ook Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe _, 7240 verkooppunten in 93 markten en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant ook al in 41 markten aanwezig. In 2001 trok de groep naar de buers. Inditex groeide uit tot een fraai groeiverhaal, en overtrof elk jaar sinds de beursgang de winst van het jaar voordien.

Wat maakt van Zara en Inditex zo’n sterk groeiverhaal? Het flexibele, geïntegreerde zakenmodel, dat design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar afstemt. De nieuwste modetrends worden meegenomen in het design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Met de feedback van klanten worden de collecties bijgestuurd. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd.

Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel is de beurslieveling. Zo steeg de beurskapitalisatie tussen eind 2009 en eind vorig jaar van 18 naar 100 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 185 procent, terwijl de IBEX-index bleef steken op +30 procent. In de eerste negen maanden van het boekjaar 2016-2017 (afsluitdatum 31/1) werd een omzet van 16,4 miljard euro behaald. Dat is 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst is in de eerste negen maanden 9 procent geklommen tot 2,21 miljard euro, wat boven de gemiddelde analistenverwachting lag. De brutowinst steeg met 9 procent, negatief beïnvloed door wisselkoersschommelingen, waardoor de brutomarge zakte van 58,8 naar 57,9 procent. De omzetgroei bij constante wisselkoersen bedroeg liefst 15 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 8 procent naar 3,61 miljard euro. Bij de start van het lopende vierde kwartaal bedroeg de omzetgroei liefst 16 procent bij constante wisselkoersen, het hoogste groeicijfer in ruim een jaar. Inditex heeft 5 miljard euro cash op de balans en verhoogt elk jaar het dividend, maar is slechts eigenaar van enkele winkels. Voor de rest is er een leasingscontract.


Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Maar tegen 31 keer de verwachte winst 2016-2017 en 28 keer die voor 2017-2018 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 18 is het aandeel duur. Daarom kunnen we niet anders dan een neutraal advies geven.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Munt: euro

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 98,7 miljard euro

Verwachte k/w 2016: 31

Verwachte k/w 2017: 28

Koersverschil 12 maanden: +9%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2,5%

Dividendrendement: 1,4%

Partner Content