Inditex

Inditex, de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara, is zonder discussie topkwaliteit.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 opgericht door Amancio Ortega Gaona als producent van dameskleding. De groep kreeg een nieuwe wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd 1800 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 87 verschillende landen. Hoewel de groep afgerond 2 op de 3 EUR omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat de groep (recente cijfers van 31 januari) uit acht merken (naast Zara Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe), 6340 verkooppunten (+331 voorbije boekjaar) en ruim 128.000 personeelsleden (+8000 voorbije boekjaar).

De beursgang volgde in het voorjaar van 2001 tegen omgerekend 14,7 EUR. Inditex groeide uit tot een groeiverhaal, waarbij elk jaar sinds de IPO de winst van het jaar voordien werd overtroffen. Dat was ook in het voorbije boekjaar (2013-2014; afsluitdatum 31 januari) het geval. De omzet nam toe met 5%, tot 16,72 miljard EUR (+8%, zonder wisselkoersverschillen; was nog 8,2 miljard EUR voor boekjaar 2005-2006) en lag 3% hoger in de winkels die al meer dan een jaar open zijn. Het nettoresultaat steeg met 1%, tot 2,38 miljard EUR (3,81 EUR per aandeel; was 3,79 EUR voor het boekjaar 2013; 3,10 EUR voor 2012; 2,78 EUR voor 2011 en 2,11 EUR voor 2010). Het dividend wordt zelfs opgetrokken met 10%, tot 2,42 EUR per aandeel.

Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel steeg de voorbije vijf jaar met 255%, terwijl de Ibex-index bleef steken op +29% en de Eurostoxx50-index op +52%. Al kwakkelde de koers dit jaar door het lagere groeiritme: -11% voor Inditex, tegenover +8% voor IBEX en +4% voor Eurostoxx50. De weer aantrekkende verkopen (+12% voor de periode begin februari-midden maart) laten echter vermoeden dat de inzinking tijdelijk was (winstprognose van 4,29 EUR per aandeel voor boekjaar 2014-2015).

Wat maakt van Inditex zo’n sterk groeiverhaal? Precies het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door de ontwikkeling van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels zijn gelegen op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. De feedback van klanten wordt gebruikt voor een eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Dat is uniek. De cijfers voor het eerste kwartaal komen eraan op 11 mei.

Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Tegen ruim 24 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14 is het aandeel niet goedkoop. We mikken wel op minstens 10% organische groei (zonder overnames) voor nog vele jaren. Een achterblijver die bij groeiherstel zijn achterstand kan inhalen. Vandaar de opname in de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content