Kinepolis ziet bezoekersaantallen fors groeien

© /

Door de overname van Landmark Cinemas zal de omzet van Kinepolis in 2018 meer toenemen dan de winst. De bioscoopuitbater is behalve een kasmachine ook een groeimachine geworden.

Het zat eraan te komen, en in het eerste kwartaal is het meteen gebeurd: Kinepolis zag zijn bezoekers spectaculair toenemen. Sinds 2014 is er volop sprake van expansie bij de grootste Belgische bioscoopuitbater. Met eind vorig jaar als voorlopige hoogtepunt – we verwachten de komende jaren nog grotere acquisities – de overname van Landmark Cinemas, de op één na grootste Canadese bioscoopgroep (10% marktaandeel) met 44 bioscopen en 303 schermen. Het was de eerste stap van Kinepolis buiten Europa, maar cultureel gezien heeft Canada dan ook meer gemeen met Europa dan de Verenigde Staten. Opvallend is wel dat de meeste complexen kleiner zijn en dat drie op de vier worden gehuurd. De Canadese bioscopen trekken ook minder bezoekers dan het gemiddelde van Kinepolis. Maar nog opvallender is de veel lagere rendabiliteit per bezoeker. Daar kan het sterke managementteam van Kinepolis de komende jaren verandering in brengen, om de winstgevendheid op te krikken.

In vier jaar is Kinepolis geëvolueerd van 23 naar 94 complexen. De businessupdate over het eerste kwartaal van 2018 laat een toename van het aantal bezoekers zien met 42,1 procent tot 9,4 miljoen (25,3 miljoen over het hele boekjaar 2017). De stijging is in hoofdzaak het gevolg van de expansie in Canada (2,66 miljoen bezoekers of 28,3% van het totaal). Daarnaast is er groei in Nederland. Deels door de overname van de NH Bioscopen op 1 januari en de opening van Kinepolis Jaarbeurs in Utrecht steeg het aantal Nederlandse bezoekers met 26,5 procent tot 1,04 miljoen. Ook België scoorde goed met 5,8 procent meer bezoekers. Dat was te danken aan het lokale aanbod van F.C. De Kampioenen 3 en Patsers. In Frankrijk, Spanje en Luxemburg daalden de bezoekersaantallen wel. De beste scorende blockbusters uit Hollywood waren Black Panther, Jumanji: Welcome to he Jungle, Fifty Shades Freed, Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi en The Maze Runner. Het klassieke patroon wil dat de omzet dan sterker toeneemt dan de bezoekersaantallen door hogere opbrengst per bezoeker (hogere ticketprijzen en meer consumptie per bezoeker). Volgens het persbericht is dat opnieuw het geval, maar de businessupdate geeft daarover geen details. Daarvoor is het wachten op de bekendmaking van de halfjaarresultaten op 23 augustus.

De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) neemt ook opnieuw toe, maar minder sterk dan de stijging van het aantal bezoekers. Dat is een gevolg van de toevoeging van Canada, waar de rebitda per bezoeker een pak lager ligt dan het groepsgemiddelde (groepsgemiddelde vorig jaar 4,12 euro per bezoeker). Daar ligt dus de uitdaging en het potentieel: de gemiddelde uitgave per bezoeker in de Canadese bioscopen opdrijven.

De netto financiële schuld bedroeg op 31 december op 224,3 miljoen euro, of 54,6 miljoen euro meer dan eind 2016. Dat bedrag is aan het eind van het eerste kwartaal nog hoger door de aankoop van NH Bioscopen, het inkoopprogramma van eigen aandelen (meer dan 300.000 aandelen) en de investeringen in nieuwbouwprojecten. Co-CEO Joost Bert heeft zijn mandaat neergelegd en is tot voorzitter van de raad van bestuur benoemd. Eddy Duquenne is nu alleen CEO.


Conclusie

In 2018 zal de omzet van Kinepolis meer toenemen dan de winst door de overname van Landmark Cinemas, dat veel complexen met een lage rendabiliteit telt. De bioscoopuitbater is behalve een kasmachine ook een groeimachine geworden. Helaas is de waardering te pittig voor een koopadvies, tegen ruim 14 keer de verwachte ev-rebitda-verhouding voor 2018. Het is wel een aandeel om te koesteren.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 55,50 euro

Ticker: KIN BB

ISIN-code: BE0974274061

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,52 miljard euro

K/w 2017: 32,5

Verwachte k/w 2018: 30

Koersverschil 12 maanden: +15%

Koersverschil sinds jaarbegin: -0,5%

Dividendrendement: 1,6%

Partner Content