LVMH is de luxekampioen par excellence

© iStock
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

LVMH heeft met zijn jaarcijfers nog maar eens bewezen dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Het aandeel is niet goedkoop meer, maar het is ook niet echt duurder dan het sectorgemiddelde.

De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) is tot boven 125 miljard euro gestegen, waarmee de absolute luxekoning drie keer groter is dan de andere bekende luxeconcerns. De koers klom weer naar een recordhoogte door de erg meevallende jaarcijfers. Ook met die resultaten bewijst LVMH dat het het beter tot veel beter doet dan het overgrote deel van zijn sectorgenoten. Het Franse concern verjongde zijn imago door de millennials aan te spreken, onder meer met een exclusieve deal met de popster Rihanna. Het legt de lat voor de rest van de luxesector bijzonder hoog.

De omzetgroei bedroeg vorig jaar maar liefst 13 procent, tot 42,6 miljard euro, waarvan 12 procent organische groei (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen). Een omzet van 50 miljard euro halen tegen 2020 is in dat tempo perfect mogelijk. LVMH versloeg andermaal ruim de analistenconsensus (+8,9%). De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 18 procent tot 8,29 miljard euro. De nettowinst klom zelfs met 29 procent, tot 5,13 miljard euro. Bovendien is de omzet- en de winsttoename breed gedragen over alle afdelingen. Enkel de divisie wijnen en sterkedranken slaagde er niet in een dubbelcijferige omzet- en winstgroei te laten optekenen.

De grootste en meest rendabele divisie, mode en lederwaren, zorgde mee voor de aangename verrassing met een omzetklim van 21 procent, waarvan 13 procent organisch is. De afdeling met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo was afgelopen jaar goed voor 36 procent van de omzet en zelfs voor 59 procent van de rebit, dankzij een winststijging met 27 procent tot 4,9 miljard euro. Die was ook een gevolg van de integratie van Christian Dior Couture. De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen en sterkedranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De omzet van die divisie klom in 2017 met 5 procent, waarvan 7 procent organisch. De verkoop van champagne steeg met 4 procent, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy, met een 8 procent hoger volume door de veel betere verkoop in China.

De afdeling selectieve retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek, met ruim 1100 winkels. Die divisie boekte vorig jaar een omzetgroei van 11 procent (13% organisch), wat in de lijn met de rest van de groep lag. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van de nieuwe make-up van Rihanna (Fenty Beauty). De cijfers van de resterende divisies, horloges en juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot) en parfums en cosmetica (onder meer Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy), presteerden in 2017 met respectievelijk +10 en +12 procent in de lijn met het groepsgemiddelde. Hun gewicht in de totale omzet is wel veeleer beperkt.

LVMH verhoogt zijn dividend met maar liefst 25 procent, van 4 naar 5 euro bruto per aandeel. Over vijf jaar bekeken bedraagt de gemiddelde jaarlijkse stijging van het dividend 12 procent. Het management onder leiding van CEO en hoofdaandeelhouder Bernard Arnault heeft dus een absoluut vertrouwen in een luxueuze toekomst.

Conclusie

LVMH heeft in 2017 nog maar eens bewezen dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Tegen 23 keer de verwachte winst voor 2018 en 12 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is de Franse luxegigant niet goedkoop meer. Maar anderzijds is het ook niet echt duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks zijn superieure prestaties.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 251,5 euro

Ticker: MC FP

ISIN-code: FR0000121014

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 127,5 miljard euro

K/w 2017: 25

Verwachte k/w 2018: 23

Koersverschil 12 maanden: +35%

Koersverschil sinds jaarbegin: + 3%

Dividendrendement: 2,0%

Partner Content