Waardering wordt weer redelijker

125,40 EUR – 3B ↑

Lange tijd had de wereldwijde groeivertraging geen impact op het luxe-imperium van Bernard Arnault, Louis Vuitton Moet Hennessy, kortweg LVMH. Maar de keten van meer dan 2500 eigen winkels en een 60-tal sterke merken zag het afgelopen jaar de organische (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen) omzetgroei toch meer en meer terugvallen. Die organische omzetgroei bedroeg 7% voor de eerste 3 maanden van dit jaar, in vergelijking met het eerste trimester van vorig jaar. Dat was al iets beter dan de 6% in het laatste kwartaal van 2012; dat was toen de laagste organische omzetgroei sinds 2009 en lag bovendien onder de analistenconsensus. Hierdoor milderde de organische groei voor 2012 tot +9%, versus +12% voor het eerste halfjaar en zelfs +14% voor het eerste trimester van 2012. De globale omzetgroei bij LVMH bedroeg 6% voor het eerste trimester tot 6,95 miljard EUR. Te vergelijken met +19%, tot 28,1 miljard EUR, voor het volledige boekjaar 2012, maar daarin zat de integratie van de overname van Bulgari. Als we de verschillende afdelingen in het eerste kwartaal bekijken, dan valt meteen de aanhoudend sterke groei op van de afdeling ‘selectieve retailing’, waarmee naast de Sephora-shops vooral de DFS Group wordt bedoeld. DFS is de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek (ruim 1100 winkels). Deze divisie wist in de eerste 3 maanden met 16% te groeien en zelfs 17% organische groei. Selectieve retailing nadert zo met rassen schreden op de grootste divisie ‘mode & lederwaren’ met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo. Hier zagen we immers slechts 0,4% omzetgroei, wel 3% organische groei. Derde belangrijkste in omzet is de eveneens bekende divisie ‘wijnen & sterke dranken’. De topmerken zijn hier Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De omzetgroei was met 6% (7% organisch) de tweede hoogste op groepsniveau. Voor de kleinste afdeling in omzettermen ‘juwelen & horloges’, met LVMH-topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot werd het een minder eerste kwartaal, met een omzetdaling van 1%. Organisch was er een beperkte groei van 2%. Tot slot is er de afdeling ‘parfums & cosmetica’ met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy. De omzetgroei in het eerste trimester kwam uit op 4%. De organische groei bedroeg 5%. Vorig jaar vond een herstructurering plaats binnen deze divisie, waardoor ze in 2012 de laagste omzetgroei binnen de groep realiseerde. LVMH kon vorig jaar een stijging van de recurrente (zonder eenmalige elementen) winst met 13% melden (van 5,26 naar 5,92 miljard EUR). De grootste klim was voor ‘juwelen en horloges’ (+26%, tot 334 miljoen EUR). Maar de grootste winstbijdrage blijft komen van ‘mode en lederwaren’ (3,26 miljard EUR of liefst 55% van het totaal), maar de winsttoename was wel de geringste (+6%). Net als bij de jaarcijfers sloeg de groep een wat gematigder toon aan met betrekking tot de verwachtingen, vooral voor de grootste afdeling ‘mode en lederwaren’. Met een duidelijke verwijzing naar de economische onzekerheid in Europa.

LVMH is een luxeconcern van topkwaliteit. Daarover bestaat niet de minste twijfel. Alleen werd het aandeel ook conform die kwaliteit ‘luxueus’ gewaardeerd, met verwachte koerswinstverhoudingen die opliepen tot 20 en meer. Nu de omzetgroei al enkele kwartalen van dubbelcijferig naar enkelcijferig is teruggevallen doordat de Europese middenklasse minder koopt, is ook het aandeel van hoge pieken weer nedergedaald (afgerond -15% vanaf de piek). Tegen 17 keer de verwachte winst voor 2013 en 15 keer die voor 2014 mogen we nog steeds niet spreken van een koopje. Maar de waardering krijgt wel weer een redelijker karakter. Vandaar dat we het advies verhogen naar ‘houden/afwachten’ (rating 3B). Bij verdere koersdaling bieden zich hier weer kansen aan.

Houden / afwachten

Partner Content