MDxHealth rekent op stijgende verkoop

© Getty Images/iStockphoto
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

MDxHealth heeft een zwak derde kwartaal achter de rug. Het management rekent nu op een omzetgroei van 45 à 55 procent. Dan moet het vierde kwartaal zeer goed zijn.

Het aandeel van het Belgische biotechbedrijf bewoog in enkele dagen tweemaal fors in tegengestelde richting. Na de bekendmaking op 30 oktober van een distributieovereenkomst met het Zwitserse Unilabs voor de op urine gebaseerde prostaatkankertest SelectMDx, was er een stijging met 8 procent tot 4,8 euro. Het centrale lab van Unilabs in Zwitserland zal de SelectMDx-testen uitvoeren voor negen Europese landen.

Die mooie deal bevestigt de snelle vooruitgang in het verschaffen van commerciële toegang tot SelectMDx in Europa. MDxHealth streeft de komende kwartalen bijkomende overeenkomsten na. Parallel wordt werk gemaakt van de bewustwording van de test bij de urologen en van de terugbetaling ervan.

Enkele dagen later dook het aandeel bijna 20 procent lager na de derdekwartaalupdate. De omzet steeg in de eerste negen maanden met 38 procent tot 30,5 miljoen dollar, maar die stijging was grotendeels te danken aan de 12,1 miljoen van de verkoop van de biomarkers die zijn opgenomen in de Cologuard-darmkankertest aan Exact Sciences. Zonder die eenmalige inkomsten was er een beperkte stijging met 3 procent, van 17,6 naar 18,2 miljoen.

Dat cijfer geeft aan dat het derde kwartaal zwak was, want in de eerste jaarhelft bedroeg de groei nog 10 procent (12 miljoen). Het uitzonderlijke orkaanseizoen in Texas en Florida (twee belangrijke staten voor het volume van ConfirmMDx) en een groter dan normaal aantal orders in de laatste dagen van september (die nog niet werden erkend als omzet) hadden een negatieve impact.

Zonder die elementen was de omzetgroei uitgekomen op 11 procent. Dat is nog steeds ver verwijderd van de vooropgestelde groei van 55 à 75 procent op jaarbasis.

Het is dus niet onlogisch dat het management aangaf te zullen uitkomen aan de onderkant van de groeivork. De opstart van het grote verzekeringscontract met de US Government Services Administration (groep van 152 ziekenhuizen voor oorlogsveteranen) neemt tijd in beslag en bovendien is er de recente beslissing van een belangrijke verzekeraar om een goedkeuring te eisen vooraleer een moleculaire test te laten uitvoeren. Afhankelijk van het vertragende effect van dat laatste element kan de omzetgroei afvlakken naar 45 à 55 procent.

Maar zelfs 45 procent groei veronderstelt nog steeds een enorm sterk vierde kwartaal van ruim 18 miljoen dollar omzet (7,95 miljoen vorig jaar). De verdubbelde verkoopploeg in de VS en een sterke focus op de betalende verzekeraars moet dat huzarenstuk mogelijk maken. Het volume verkochte testen steeg na negen maanden met 46 procent tot ruim 23.000, waarvan 36 procent of circa 8300 SelectMDx-testen (2000 in Europa, een vervijfvoudiging).

Het aandeel van SelectMDx in de groepsomzet uit productenverkoop is wel nog beperkt tot 7 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) verbeterde in de eerste negen maanden met 34,1 procent tot -6,2 miljoen dollar, terwijl de kaspositie eind september 22,9 miljoen bedroeg (30,5 miljoen eind juni). Eind 2017 wordt op 15 miljoen dollar gemikt. De cashburn blijft dan ook een aandachtspunt.

Een belangrijk ondersteunend element is de inwerkingtreding van een unieke terugbetalingscode voor ConfirmMDx vanaf 1 januari 2018. Dat zal het terugbetalingsproces aanzienlijk versnellen, de kasstroom positief beïnvloeden en op termijn de omzeterkenning verbeteren. De uitgebreide verkoopploeg moet de komende kwartalen een sterke impuls geven aan het volume van ConfirmMDx om het groeiverhaal op het juiste spoor te houden. We bevestigen het koopadvies(rating 1C).

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 3,77 euro

Ticker: MDXH BB

ISIN-code: BE0003844611

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 188 miljoen euro

Verwachte k/w 2016: –

Verwachte k/w 2017: –

Koersverschil 12 maanden: -12%

Koersverschil sinds jaarbegin: -18%

Dividendrendement: –

Partner Content