Microsoft

Strategische heroriëntatie gaat verder

35,56 USD – 3B

De meeste grote Amerikaanse technologiebedrijven presteerden opvallend goed in het derde kwartaal, op enkele uitzonderingen na. Ook Microsoft mag worden bijgeschreven in het rijtje van de aangename verrassingen. Microsoft schakelde voor het pas afgelopen kwartaal, het eerste van het nieuwe fiscale boekjaar 2014, sneller dan verwacht over op een nieuwe financiële rapportering. Die omschakeling sluit aan bij de grootscheepse hervorming die deze zomer werd aangekondigd. Microsoft wil zijn afhankelijkheid van software voor de pc-markt verminderen en zich de komende jaren heroriënteren naar hardware en diensten. Een eerste belangrijke stap in die vernieuwing vond al plaats in september, toen de groep de onderdelen apparaten en aanverwante diensten (gsm’s en smartphones) en de bijbehorende intellectuele eigendommen van Nokia overnam voor een bedrag van ongeveer 7 miljard USD.

Voortaan is Microsoft gestructureerd rond twee divisies: Devices & Consumer en Commercial. De eerste afdeling omvat alle producten die direct of indirect aan consumenten worden verkocht. Het gaat daarbij om software (Windows, Office), maar ook om hardware zoals de Surface-tablet en de Xbox-spelconsole. Software voor bedrijven en aanvullende diensten behoren tot de Commercial-afdeling. Niet alle analisten en investeerders zijn overtuigd van het nieuwe bedrijfsmodel, maar Microsoft presteerde wel beter dan verwacht en pakte bovendien uit met optimistische voorspellingen voor het lopende kwartaal.

Tussen juli en september steeg de groepsomzet met 16%, tot 18,53 miljard USD, wat ongeveer 700 miljoen USD beter is dan verwacht. De operationele winst klom 19% hoger tot 6,33 miljard USD. Netto bleef er 17% meer over dan een jaar eerder (5,24 miljard USD of 0,62 USD per aandeel). Devices &Consumer zag zijn omzet met 4,2% aandikken. Microsoft doet daarmee relatief beter dan de pc-markt in haar geheel. Het resultaat kon nog beter zijn, als China het niet had laten afweten met een daling van 17%. De groep ziet de pc-verkopen de komende maanden stabiliseren. In het hardwaresegment misten de prijsverlagingen bij de Surface hun impact niet. Tijdens de verslagperiode verdubbelde de omzet van de Surface tot 400 miljoen USD. Op 22 oktober stelde Microsoft ook de opvolgers voor, de Surface 2 en Surface Pro 2, die nog iets gebruiksvriendelijker zouden zijn, maar vooral minder energie verbruiken. Op 22 november is het de beurt aan de Xbox One. Die vernieuwde spelconsole komt er net op tijd voor de belangrijke eindejaarverkopen.

De divisie Commercial kon een omzetstijging met 9,8% voorleggen. De verkoop van serversoftware (+12%) deed het erg goed en ook Office (+11%) presteerde bovengemiddeld goed. Bemoedigend is dat de omzet uit clouddiensten, waarop Microsoft de voorbije kwartalen zwaar heeft ingezet, het voorbije kwartaal ruim verdubbelde. Ook de licentie-inkomsten namen met 7,3% toe. Vroeger zag Microsoft telkens een piek in de omzet als een nieuwe upgrade werd gelanceerd. Door die naar de cloud te verhuizen en dus aan te bieden via het internet, worden de inkomsten meer in de tijd gespreid. De advertentie-inkomsten stegen het voorbije kwartaal met 47%. Zoekmachine Bing zag haar marktaandeel in de Verenigde Staten met 2,1% aandikken, tot 18%. Microsoft keerde ook 3,8 miljard USD uit aan de aandeelhouders en sloot het kwartaal af met 81 miljard USD aan liquiditeiten.

Door de nieuwe rapportering zijn de resultaten van de afzonderlijke productgroepen moeilijk vergelijkbaar met die van het vorige boekjaar. Toch mogen we stellen dat Microsoft een goed kwartaal achter de rug heeft. Met een klim van 30% sinds het jaarbegin presteert Microsoft even goed als de Nasdaq. Het aandeel noteert tegen 13 keer de verwachte winst, maar de enorme cashberg en het vrij gulle uitkeringsbeleid moeten ook in rekening worden gebracht. Voorlopig te behouden (rating 3B).

Houden

Partner Content