Nieuwe bezem

De eerste resultaten van Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen, onder CEO Francis Van Eeckhout, de opvolger van de opgestapte Tom Debusschere, zijn een meevaller.

Via de holding Gramo bvba, is Francis Van Eeckhout eveneens de referentieaandeelhouder van Deceuninck, met meer dan een kwart van de aandelen in bezit. Van Eeckhout stapte in het kapitaal van Deceuninck naar aanleiding van een kapitaalverhoging voor de overname van Pimas, de pionier van pvc-raamsystemen in Turkije, die actief is onder de merknaam Pimapen. Pimapen is de bekendste naam voor kwaliteitsramen in Turkije en beschikt over een netwerk van 1200 verkooppunten.

Deceuninck is al een vijftiental jaar met succes actief in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië. Samen zijn ze nu nummer één in de op een na grootste pvc-ramenmarkt van Europa (325.000 ton volume per jaar), met de komende decennia nog flink wat groeipotentieel. Pimas beschikt over twee productievestigingen. De grootste is die in Gebze (Turkije), maar er is er sinds 2007 ook een in Rostov-on-Don (Rusland). Rusland is de grootste pvc-ramenmarkt van Europa (370.000 ton volume per jaar) en Deceuninck is daar ook al zowat een decennium actief. Het voegt de merknaam Enwin toe aan het productassortiment.

De acquisitie van Pimas beïnvloedde in belangrijke mate de jaarresultaten van 2015, maar dat speelde in de eerste jaarhelft van dit jaar veel minder mee. Toch was opnieuw een mooie omzetgroei van 5,8%, tot 312,1 miljoen EUR. Die omzetgroei kan worden opgesplitst in 5,3% volumegroei, 6,2% positief prijs- en mixeffect en een negatieve beïnvloeding door wisselkoerseffecten van -5,6%. De positieve trend van vorig jaar werd in het eerste semester van dit jaar dus nadrukkelijk doorgetrokken. Tegen constante wisselkoersen is er een omzettoename van 11,4%, want onder meer door de daling van de Turkse lira (TRY; -14,9%) werd de groei van 25,4% in Turkije en de opkomende landen herleid tot +10,5%.

Noord-Amerika, met een groei van 7,2%, kan het hoge groeitempo van vorig jaar niet aanhouden. Het herstel op de thuismarkten in West-Europa zette zich in de eerste drie maanden door met 7,4% omzetgroei. Minder florissant blijven de ontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa. Daar zagen we een verdere krimp in het zakencijfers met 2,6%. Het grootste zorgenkind is nog altijd Rusland. Vorig jaar zagen we al een spectaculair herstel van de rendabiliteit en die klim heeft zich ook in de eerste zes maanden van 2016 doorgetrokken. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) maakt een sprong van 27%, tot 32,5 miljoen EUR, wat overeenkomt met een rebitda-marge van 9,9% (was 8,2% in eerste jaarhelft 2015). De nettowinst klimt van 4,7 naar 13,1 miljoen EUR (0,09 EUR per aandeel).

De groei moet zich volgens het management in het tweede semester kunnen doorzetten. Heel belangrijk richting de komende jaren zijn ook de uitwerking van een aantal nieuwe projecten, zoals de bouw van een nieuwe fabriek in Turkije (Menemen) en de integratie van de fabriek in Gebze. Daarnaast komt er ook een nieuwe fabriek aan de Westkust van de Verenigde Staten. Die zullen dit en volgend jaar wel voor een gevoelige toename van de investeringsuitgaven (capex) zorgen. In het eerste halfjaar stegen die uitgaven bijvoorbeeld al van 12,5 naar 32,6 miljoen EUR.


Conclusie

De markt reageerde positief op de meevallende halfjaarcijfers. Het aandeel van Deceuninck blijft redelijk gewaardeerd, tegen 1,1 keer de boekwaarde en 16,5 keer de verwachte winst voor 2017, en tegen een verhouding tussen ev (ondernemingswaarde) en de ebitda in de buurt van 7 voor 2016. We zien dan ook ruimte voor een adviesverhoging en een opname in de Inside Selectie.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content