Novo Nordisk blijft Danish Dynamite

© reuters

Voor de aandeelhouders van Novo Nordisk, de wereldmarktleider in diabetesbehandelingen, werd 2016 een annus horribilis, waarin de koers met ruim een derde terugviel. Maar die koersval is overdreven.

Het Deense biofarmabedrijf Novo Nordisk is de wereldmarktleider in de behandeling van de verwante ziektes diabetes en obesitas (overgewicht). Daarnaast richt het zich op de behandeling van bloedziekte of hemofilie, die het mechanisme van de bloedstolling ontregelt. Vier vijfde van de omzet komt van diabetes. Andere belangrijke spelers op die markt zijn farmagiganten als Sanofi en Eli Lilly.


Terugblik op 2016

Voor de aandeelhouders van Novo Nordisk werd 2016 een annus horribilis, waarin de koers met ruim een derde terugviel. Het voorafgaand decennium was Novo Nordisk een steraandeel, waarvan de koers nagenoeg is vertienvoudigd tussen 2006 en 2015 (afgerond van 6 naar 60 dollar voor het ADR-aandeel op de beurs van New York). In de periode 2008-2015 groeide de omzet van Novo Nordisk jaarlijks gemiddeld met 13 procent door de oprukkende diabetesepidemie in de westerse wereld. Naar schatting lijden 415 miljoen mensen aan diabetes en 600 miljoen aan obesitas.

Novo Nordisk kon zijn doelstelling van 15 procent jaarlijkse winstgroei lange tijd halen, maar eind oktober werd de vork voor de omzetgroei voor 2016 vernauwd tot 5 à 6 procent. Ernstiger was dat de langetermijndoelstelling voor de winstgroei, die al was teruggeschroefd tot 10 procent per jaar, verder werd verlaagd tot 5 procent. Dat was een gevolg van de toenemende prijsdruk, vooral op de cruciale Amerikaanse markt (ruim de helft van de groepsomzet) voor klassieke, humane insulineproducten.


Wat brengt 2017?

Het jaar begint met een wissel aan de top. Lars Rieben Sorenson wordt als CEO opgevolgd door Lars Fruergaard Jorgensen. De analistenconsensus mikt nu op een gemiddelde omzetgroei van 7 procent voor de periode 2016-2020. Novo Nordisk kan die groei enkel opkrikken door innovaties.

Een belangrijke introductie van de afgelopen jaren zijn geneesmiddelen die het GLP-1-effect verhogen. GLP-1 is een hormoon dat in de darm wordt geproduceerd en vrijkomt tijdens het eten. Bij patiënten met diabetes type 2 is het GLP-1-niveau niet meer voldoende. In dat segment had Novo Nordisk in mei 2016 met het middel Victoza een dominante marktpositie van 62 procent. Van de totale omzet uit diabetesgeneesmiddelen komt zowat 8 procent van GLP-1-geneesmiddelen.

Daarnaast werkt Novo Nordisk al langer aan de overstap van humane naar moderne insulines, die een verbeterd werkingsprofiel hebben: ze zijn gebruiksvriendelijker, laten een betere glycemiecontrole toe en hebben een lager risico op te veel suiker of glucose in het bloed. In de langwerkende moderne insulines had Novo Nordisk in mei 2016 een marktaandeel van 45 procent met het stermiddel Tresiba, waar het nu ook Xultophy (IDegLira) aan toevoegt.


Waarom favoriet voor 2017?

We hernemen de opvolging van Novo Nordisk. Het aandeel is tegen 16 keer de verwachte winst en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en bedrijfskasstroom (ebitda) van 12 voor 2017 weer goedkoop. We vinden de koersval overdreven. Novo Nordisk is tegen deze waardering een overnamedoelwit voor farmagiganten als Pfizer en Novartis.We nemen het ADR-aandeel op New York, en niet de notering op de kleine beurs van Kopenhagen.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: New York

Beurskapitalisatie: 91,5 miljard dollar

K/w 2015: 19

Verwachte k/w 2016: 17

Koersverschil 12 maanden: -35%

Koersverschil sinds jaarbegin: -38%

Dividendrendement: 2,5%

Partner Content