Het grootste groeipotentieel voor de omzet ligt bij incontinentie, gezien de problematiek van de vergrijzing in West-Europa.

Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, keerde midden dit jaar terug naar de beurs. Ontex was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. Candover, dat Ontex overnam in 2003, verkocht de luierfabrikant in 2010 aan de private-equityspelers Goldman Sachs Capital Partners en TPG Global. Die twee partijen verzilverden middels de beursgang een deel van hun belang. Recentelijk hebben ze bij de IPO hun participatie nog eens afgebouwd van 45 tot 21%. De transactie gebeurde tegen 21 EUR, 17% boven de IPO-prijs van 18 EUR.

De beursintroductie was ook belangrijk voor de wereldwijde producent van persoonlijke-hygiëneoplossingen om de stevige schuldenlast af te bouwen. Want dat was misschien het grootste probleem van het afgelopen decennium: veel of soms zelfs te veel schulden. Omzetgroei is er wel altijd gebleven. Tussen 2003 en 2013 is het zakencijfer verdubbeld van afgerond 750 miljoen naar 1,5 miljard EUR. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 7,2%, waarvan 4,8% organisch (zonder overnames of desinvesteringen). De halfjaarcijfers en ook de cijfers voor het derde kwartaal bevestigden dat groeipad.

Ontex is een toonaangevende producent van persoonlijkehygiëneoplossingen voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Het bedrijf heeft een sterke focus op West-Europa (68% van de groepsomzet vorig jaar), maar breidt verder uit naar heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In West-Europa haalde Ontex vorig jaar op basis van de verkochte volumes een benijdenswaardig marktaandeel van 41%. Ontex produceert op de eerste plaats huismerken voor Europese distributeurs, maar beschikt ook steeds meer over een gamma aan eigen merken zoals Moltex, Canped en Serenity.

Het boekjaar 2013 leverde een verdeling op van 62% huismerken en 38% Ontex-merken. Dat laatste cijfer is toch wel flink gegroeid ten opzichte van de vorige periode van beursnotering, wat een gunstige ontwikkeling is, aangezien eigen merken hogere marges genereren. Wat ook wel veranderd is ten opzichte van tien jaar geleden, is de verdeling van de productgroepen. Babyhygiëne blijft wel met 53% van het zakencijfer 2013 de belangrijkste groep, maar de groei van incontinentieproducten tot 33% van de jaaromzet is toch wel opmerkelijk. Het resterende percentage is voor de vrouwelijke hygiëne.

Het grootste groeipotentieel voor de omzet ligt inderdaad bij incontinentie, gezien de problematiek van de vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van dergelijke producten. Een andere groeipool wordt gevormd door het toenemende gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen. Naast die verhoopte omzetgroei kunnen de winstcijfers verder verbeteren door schuldenafbouw en goedkopere herfinanciering van de uitstaande schulden.

Tegen 14 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9,5 voor 2015 is het aandeel goedkoper dan de sectorgenoten.

Begin van het najaar zijn we weer begonnen met de opvolging van het Ontex-aandeel. We handhaven ons positief advies, al kan het na de plaatsing van dat stevige pakket wel even duren alvorens de stijgende tendens van de voorbije maanden kan worden doorgetrokken.

Partner Content