Orange Belgium zit in een overgangsjaar

© .

De telecomgroep maakte vorig jaar de overstap van een zuiver mobiele operator naar een volwaardige telecomaanbieder en beleeft een overgangsjaar. De schulden zijn evenwel onder controle en er is weer een dividend.

De telecomgroep maakte vorig jaar de overstap van een zuiver mobiele operator naar een volwaardige telecomaanbieder. Door het vrijmaken van het kabelnetwerk kan Orange nu ook diensten als digitale televisie en internet aanbieden. Dat gebeurt via het netwerk van Telenet (Vlaanderen) en Voo (Wallonië). Orange kon in het eerste kwartaal ruim 16.000 nieuwe klanten verleiden. Begin april werd de kaap van 50.000 televisieklanten gerond. Orange hoopt het televisieduopolie van Proximus en Telenet te breken en mikt tegen het einde van dit jaar op 100.000 klanten. Dit impliceert een gemiddelde aangroei op kwartaalbasis van ongeveer 17.000, wat mogelijk moet zijn.

Toch is er nog heel veel werk voor de boeg, want Proximus en Telenet zijn met respectievelijk 2 miljoen en 1,5 miljoen kabelklanten meer dan één maatje groter. Orange streeft op langere termijn naar 450.000 klanten of een marktaandeel van ongeveer 10 procent. De Frans-Belgische telecomgroep wil dat in de eerste plaats bereiken door een scherpe prijszetting. Daarnaast is het uiteraard de bedoeling dat het bedrijf er iets aan verdient. Op korte termijn zal dat door de opstartkosten nog niet het geval zijn. Mogelijk zorgt de telecomregulator BIPT voor een duwtje in de rug, wanneer de berekeningsmethode voor de groothandelstarieven wordt herzien. Die bepaalt hoeveel Orange moet betalen voor het gebruik van het kabelnetwerk.

Op groepsniveau kwam zowel de omzet als de bedrijfskasstroom (ebitda) in het eerste kwartaal onder de verwachtingen uit. De omzet uit diensten (dus zonder de verkoop van mobiele telefoons) steeg op jaarbasis met 0,6 procent naar 274 miljoen euro. Dat was 4 miljoen euro onder de consensusverwachting. Er vielen in het eerste kwartaal 5,3 miljoen aan roaming-inkomsten (buitenlandse oproepen) weg. Zonder daarmee rekening te houden, steeg de omzet met 3,6 procent.

De groei van het aantal mobiele klanten bleef achter op de verwachtingen. Orange verloor in het eerste kwartaal 46.500 prepaid-klanten (betaalkaarten). Dat schrijft het toe aan de verplichte registratie van die nummers. Die achteruitgang werd onvoldoende gecompenseerd door het aantal nieuwe postpaid-klanten (abonnementen), dat met 3600 eenheden toenam. De gemiddelde omzet per gebruiker groeide met 1,1 procent naar 28,6 euro. Orange beschikt over de grootste 4G-dekking in België. Dat is een troef bij de verwachte toename van het mobiele dataverkeer.

De ebitda steeg op jaarbasis met 3,6 procent naar 72,2 miljoen euro, wat net als de omzet licht onder de verwachtingen was. Orange behoudt wel de prognoses voor het volledige boekjaar: omzetgroei (niet nader gespecificeerd) en een ebitda tussen 290 en 310 miljoen euro (300,2 miljoen euro in 2016). Orange bouwde de nettoschuld op jaarbasis met 22,6 procent af naar 323,7 miljoen euro. Dat komt overeen met ongeveer 1 keer de verwachte ebitda. Begin 2015 was dat nog twee keer. Daarom is er voor het eerst in drie jaar opnieuw ruimte voor een dividend. Orange zal 0,5 euro per aandeel uitkeren.


Conclusie

Omdat de jaarprognoses behouden blijven, zouden we niet te veel aandacht besteden aan de licht tegenvallende kwartaalcijfers. Voorlopig groeit het kabelaanbod volgens schema en dat is een belangrijke parameter. Orange blijft tegen 5 keer de ebitda een van de goedkoopste telecomaandelen. Bovendien zijn de schulden onder controle en is er sinds dit jaar weer een dividend.


Advies : koopwaardig

Risico : gemiddeld

Rating : 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,15 miljard euro

K/w 2016: 15

Verwachte k/w 2017: 19

Koersverschil 12 maanden: -2 %

Koersverschil sinds jaarbegin: -3,5 %

Dividendrendement: 2,6 %

Partner Content