Pernod-Ricard

Door overnames beschikt Pernod-Ricard over 75 bedrijven op vier continenten, met 36 strategische merken.

Het Franse sterkedrankenconcern Pernod-Ricard heeft net het boekjaar 2013-2014 afgesloten (afsluitdatum 30 juni; publicatie jaarcijfers op 28 augustus). Het zal geen topjaar zijn geweest, want het zat tegen in de belangrijke markt China. De overheidscampagnes tegen extravagante feestjes en geschenken in dat land wegen op de vraag naar dure whisky- en cognacsoorten. In de eerste negen maanden van het boekjaar (periode 1 juli-31 maart) is de groepsomzet dan ook teruggevallen met 7%, tot 6,19 miljard EUR, vergelijkbaar met de situatie na het eerste semester. Vooral de verkoop van de Martell-cognac en de Royal Salute-whisky gingen stevig (-9%) achteruit.

Bekijken we de situatie regionaal, dan zien we een daling van 12% voor Azië (waarvan 8% negatieve wisselkoersimpact). Zonder China was er een groei van 5% bij constante wisselkoersen in plaats van een terugval met 3%. De organische groei (zonder overnames of desinvesteringen) bij constante wisselkoersen in Europa (+2%) en de Amerika’s (+3%) werd dus tenietgedaan door de stevige daling in China. Door het omzetverlies in China handhaaft het management de verwachting dat de bedrijfskasstroom (ebitda) voor het boekjaar 2013-2014 op een groei van 1 à 3%, of een toename met het laagste percentage sinds het boekjaar 2009-2010.

Pernod Ricard ontstond in 1975 uit de fusie van twee Franse bedrijven gespecialiseerd in anijsdranken (Pernod en Ricard). Daarna volgden een hele rist overnames. We onthouden de aankoop van de wijn- en sterkedrankenactiviteit van Seagram in 2001. In 2005 werd, samen met Fortune Brands, Allied Domecq overgenomen, waardoor de groep in omvang verdubbelde en ‘s werelds nummer twee in wine and spirits werd. Drie later werd daaraan nog de eigenaar van ABSOLUT-vodka toegevoegd, zodat Pernod Ricard co-wereldmarktleider werd en zich vooral als wereldmarktleider in premium- en prestigemerken inzake sterke drank profileert.

Door die overnames beschikt de groep vandaag over 75 bedrijven op vier continenten, met 36 strategische merken. De helft (18) daarvan zijn sterke, lokale merken, vier wijnmerken, waaronder het Australische Jacob’s Creek, en de top 14 van de internationale topmerken. Twee zijn wereldwijde iconen: ABSOLUT-vodka en Chivas Regal-Scotch whisky. Daarnaast zijn er zeven Premium-merken: Ricard-pastis, Ballantine’s-whisky, Jameson-Irish whisky, Havana Club-rum, Beefeater-gin, Malibu- en Kahlua-likeur. Tot slot zijn er vijf Prestige-merken: Martell-cognac, The Glenlivet- en Royal Salute-whisky, Mumm- en Perrier-Jouët-champagnes. De twee grootste strategische aandachtspunten bij het management van Pernod Ricard om waarde te creëren zijn: voortdurende innovatie en opwaarderen van de merken, waarbij het eerste vooral zorgt voor extra omzet en het tweede voor extra marge. Volgens het bedrijf zelf wordt nu zowat drie kwart van de omzet uit premiummerken gehaald.

Conclusie

Pernod Ricard zat even in de voorbeeldportefeuille omwille van een stevige positie en een duidelijke strategie in de opkomende landen, op de eerste plaats Azië. Maar de specifieke problemen in China en de hoge waardering (bijna 20 keer de verwachte winst en een verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14) weerhouden ons (voorlopig) van een koopadvies.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content