Positieve ommekeer voor Novo Nordisk

© reuters

De analisten en de beleggers konden de eerstekwartaalcijfers van Novo Nordisk, de Deense wereldmarktleider in diabetes en obesitas, wel waarderen. Het aandeel is nog altijd niet duur.

De analisten en de beleggers konden de eerstekwartaalcijfers van Novo Nordisk, de Deense wereldmarktleider in diabetes en obesitas (83,5% van de groepsomzet in het eerste kwartaal van 2017), wel waarderen, te oordelen naar de koersstijging met bijna 7 procent op de dag van de publicatie. Wat een contrast met de voorgaande kwartalen, toen de Denen er een slechte gewoonte van maakten telkens de analistenconsensus niet te halen en de verwachtingen te temperen. Het gevolg was dat het aandeel ruim een derde van zijn waarde verloor in 2016.

De belangrijkste oorzaak was de toenemende prijsdruk, vooral op de cruciale Amerikaanse markt voor klassieke humane insulineproducten (52,5% van de groepsomzet). Die hielden in de eerste drie maanden stand tegenover vorig jaar en stonden nog altijd voor 62 procent van de omzet uit diabetes en obesitas. Alles bij elkaar groeide de omzet toch met 5 procent van 27,21 naar 28,45 miljard Deense kroon (3% zonder wisselkoerseffecten). Dat is boven de gemiddelde analistenverwachting.

Een eerste belangrijke introductie van de afgelopen jaren zijn geneesmiddelen die het GLP-1 effect verhogen. Bij patiënten met diabetes type 2 is het GLP-1 niveau niet meer voldoende. In dat segment heeft Novo Nordisk het middel Victoza, waarvan de omzet groeide met 25 procent tot 5,75 miljard Deense kroon. Daarnaast heeft Novo Nordisk al langer de overstap gemaakt van humane naar de insulines van de nieuwe generatie. Die hebben een beter werkingsprofiel: ze zijn gebruiksvriendelijker, laten een betere glycemiecontrole toe en houden minder risico in op hyperglycemie (glycemie is de hoeveelheid suiker of glucose in het bloed). Daar heeft Novo Nordisk als nieuwe stermiddel Tresiba, waarvan de omzet klom met maar liefst 170 procent tot 1,49 miljard Deense kronen. Het lanceerde ook nog Xultophy (IDegLira), een combinatie van Tresiba en Victoza, die voor toekomstige omzetgroei moet zorgen.

De derde pijler is de nieuwkomer Saxenda (19% van de omzetgroei), een hormoon dat sneller een verzadigd gevoel geeft en als afslankmiddel belangrijk kan worden in de strijd tegen obesitas. De omzet van dat product nam toe met 122 procent tot 0,54 miljard Deense kronen. Een aangename verrassing was de groei van de bedrijfswinst (ebit) met 10 procent tot 13,49 miljard Deense kronen, wat een stijging van de ebit-marge van 45,2 naar 47,4 procent inhoudt.

Lars Fruergaard Jorgensen, die sinds 1 januari de nieuwe CEO is, heeft zijn start niet gemist met betere kostencontroles, die de rendabiliteit weer hebben doen toenemen. De winst per aandeel steeg van 3,71 naar 4,06 Deense kronen, of een klim met 9 procent. Novo Nordisk geeft daarmee de sectorgenoten het nakijken en verhoogt lichtjes zijn verwachtingen tot een omzetgroei van 1 à 4 procent. Het verwacht dat de ebit klimt met 0 à 4 procent in Deense kroon.


Conclusie

We hebben Novo Nordisk opgenomen in ons favorietenlijstje voor 2017. De meevallende kwartaalresultaten zijn dan natuurlijk een opsteker. Het aandeel is tegen 17,5 keer de verwachte winst over 2017 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van minder dan 12 voor 2017 nog altijd aantrekkelijk. Het bedrijf blijft een mogelijke prooi voor farmagiganten zoals Pfizer en Novartis.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: New York

Beurskapitalisatie: 87 miljard dollar

K/w 2016: 17

Verwachte k/w 2017: 15

Koersverschil 12 maanden: -29%

Koersverschil sinds jaarbegin: -5%

Dividendrendement: 2,7%

Partner Content