PostNL blijft niet bij de pakjes zitten

© belga

PostNL moet op eigen krachten aan de bak. Het postbedrijf zet vooral in op e-commerce. In het vierde kwartaal van 2016 steeg het pakjesvolume met 13 procent.

PostNL moet, nadat het overnamebod van bpost definitief is afgesprongen, verder op eigen kracht om aandeelhouderswaarde te creëren. Dat is niet eenvoudig. De zware druk op de klassieke binnenlandse postmarkt moet worden gecompenseerd met groei in de pakjesdienst, wat almaar meer een grensoverschrijdende activiteit wordt. Strategische allianties tussen de Europese postbedrijven staan in de sterren geschreven, met inbegrip van een nieuw bod op PostNL. Het ontbreekt PostNL niet aan ambitie. Extra kostenbesparingen en een versnelling van de e-commerce inspireerden het management de verwachtingen richting 2020 op te trekken. Over vier jaar zou PostNL 310 tot 380 miljoen euro cash willen puren uit de bedrijfsactiviteit, tegenover 245 miljoen euro dit jaar. Dat is ambitieus, zeker omdat PostNL in 2016 niet kon overtuigen, maar niet onmogelijk.

Vorig jaar daalde de onderliggende bedrijfswinst met 9 procent en in het vierde kwartaal zelfs met 12 procent, als gevolg van een lagere marge op een dalende omzet. Op de binnenlandse postmarkt bleef het bloeden binnen de perken. Het verwerkte postvolume daalde met 8 procent en de onderliggende winstgevendheid kreeg een iets grotere tik door lagere prijzen. Bovendien heeft de toezichthouder PostNL verplicht het netwerk gedeeltelijk open te stellen voor de concurrentie. Dat kost het bedrijf 50 miljoen euro per jaar tussen 2016 en 2019. De klassieke postmarkt is goed voor 65 procent van het bedrijfswinst van PostNL. Het management moet dus hard werken om die business te stabiliseren, want anders is duurzame winstgroei uitgesloten. Om de volumedaling het hoofd te bieden, versnelt PostNL de kostenbesparingen met 115 miljoen euro tussen 2017 en 2020. De herstructureringskosten die daarmee gepaard gaan, verplichten PostNL de verwachtingen voor 2017 lichtjes te verlagen. Maar de jaren daarna zou de klassieke postmarkt zelfs lichtjes moeten bijdragen aan de ambities richting 2020.

Maar de toekomst is aan de pakjes. Noem PostNL geen postbedrijf meer, maar een logistiek e-commercebedrijf. In het vierde kwartaal van vorig jaar steeg het verstuurde pakjesvolume met 13 procent. De volgende jaren ziet PostNL die groei versnellen. De onderliggende bedrijfswinst kon de volumestijging nog niet volgen, onder meer door extra investeringen om de leveringskwaliteit te waarborgen op piekmomenten. Ook de internationale postbezorging kampte in het vierde kwartaal nog met te veel kostenstijgingen om de hogere volumes te vertalen in meer winst. Tussen 2017 en 2020 zou de onderliggende bedrijfswinst van de pakjesdienst met 10 tot 12 procent per jaar moeten stijgen.

Dankzij die resultaten en de vaststellingen dat het eigen vermogen in de loop van dit jaar positief wordt en de hoge pensioenverplichtingen van het bedrijf minder gevoelig zijn voor renteschommelingen, kan het bedrijf opnieuw een dividend uitkeren. Over 2016 wordt een eerste dividend van 12 cent per aandeel uitgekeerd. De volgende jaren kan dat oplopen naar 30 tot 40 cent per aandeel.


Conclusie

PostNL maakt zich sterk dat het richting 2020 op eigen kracht de winst kan laten stijgen, met dank aan de versnelde doorbraak van e-commerce. De risico’s zijn niet min, maar de waardering blijft gematigd, gegeven een koerswinstverhouding van 10 en een ondernemingswaarde van 5,5 keer de bedrijfscashflow. Een overnamebod blijft tot de mogelijkheden behoren. Koopwaardig.


Advies: kopen

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Amsterdam

Beurskapitalisatie: 1,9 miljard euro

K/w 2016: 7

Verwachte k/w 2017: 10

Koersverschil 12 maanden: +17%

Koersverschil sinds jaarbegin: +7%

Dividendrendement 2017: 7%

Partner Content