PostNL kampt met nukkige postmarkt

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

PostNL kan behoorlijke resultaten voorleggen, dankzij besparingen en groei in het pakjessegment.

Beleggers halen opgelucht adem na de publicatie van de derde kwartaalcijfers bij PostNL. Het venijnige duo van een krimpende Nederlandse postmarkt en een toezichthouder die de concurrentie aanscherpt, had na de resultaten over het tweede kwartaal het aandeel 20 procent lager gestuurd. Deze keer kon het Nederlandse postbedrijf dankzij een behoorlijk derde kwartaal melden dat de verlaagde vooruitzichten gehandhaafd blijven.

Dat betekent dat het bedrijf dit jaar een onderliggende bedrijfswinst (voor herziening van de pensioenverplichtingen) van iets meer dan 220 miljoen euro haalt. Tegen 2020 moet die winst richting 310 à 380 miljoen euro klimmen. PostNL houdt ook vast aan zijn voornemen het dividend verhoudingsgewijs met de resultaten op te trekken.

Concreet wil het bedrijf 75 procent van het onderliggende bedrijfsresultaat uitkeren via een dividend. Over de eerste helft van 2017 leverde dat een interim-dividend van 0,06 euro per aandeel op, of een derde van 75 procent van de onderliggend bedrijfswinst. Over heel 2017 is dus een dividend van 0,18 euro per aandeel mogelijk. Dat is een dividendrendement van 5 procent.

Net als de meeste postbedrijven moet PostNL de kaalslag op de klassieke postmarkt counteren met groei in de pakjes, met besparingen en met overnames. De uitdaging is niet min, zeker voor PostNL. In Nederland valt het postverkeer als een baksteen. Op jaarbasis bedraagt de daling ongeveer 10 procent. Tegen 2020 zal de postmarkt met nog eens 30 procent gekrompen zijn. PostNL moet bovendien afrekenen met toenemende concurrentie, mee georganiseerd door een strenge toezichthouder.

PostNL protesteert tegen dat beleid met als belangrijkste argument dat geen rekening gehouden wordt met het dalende postverkeer. Daardoor komt volgens PostNL de duurzaamheid van een performant postnetwerk in gevaar. PostNL merkt ook op dat die marktomstandigheden consolidatie onvermijdelijk maken. Dat is een behoorlijke ironisch boodschap komende van een bedrijf dat zich als een duivel in een wijwatervat weerde tegen een overnamebod van bpost.

Ondanks de daling van het postverkeer, wist PostNL in het derde kwartaal 2 miljoen euro extra bedrijfscashflow te puren uit die activiteit. Dat was mogelijk dankzij extra inkomsten uit de verkoop van gebouwen, maar vooral dankzij efficiëntieverbeteringen die 16 miljoen euro in het laatje brachten.

Besparingen zijn voor PostNL op dit ogenblik het grootste wapen om de winstgevendheid op peil te houden, meer nog dan de sterke groei bij de pakjes. In het derde kwartaal verscheepte PostNL 23 procent meer pakjes, goed voor een omzetstijging van 21 procent. De sterke groei op de Belgische markt droeg meer dan een steentje bij aan die cijfers. De pakjes leverden zo een bijdrage van 5 miljoen euro aan de stijging van de bedrijfswinst. Over heel 2017 wil PostNL 106 miljoen euro bedrijfswinst puren uit de pakjes en 160 miljoen euro uit het klassieke postverkeer. Over enkele jaren zal PostNL meer verdienen aan pakjes dan aan brieven.

De internationale activiteiten blijven wel een zorgenkind. Op jaarbasis wordt daar een miljard euro omgezet, maar van winst is nog altijd nauwelijks een spoor. PostNL verwijst naar intense concurrentie die op de marges weegt.

Conclusie

Pakjes en besparingen werpen een dam op tegen de hoge golven van een krimpende Nederlandse postmarkt en een regulator die PostNL het leven moeilijk maakt. Het vrij grote risicoprofiel wordt gecompenseerd met een aantrekkelijke waardering. De koers bedraagt 9 keer de winst van dit jaar. De markt hecht dus weinig waarde aan de belofte van PostNL om richting 2020 de winst gevoelig te verhogen. We blijven bij het koopadvies.


Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 7,40 euro

Ticker: PNL

ISIN-code: NL0009739416

Munt: euro

Markt: Euronext Amsterdam

Beurskapitalisatie: 1,7 miljard euro

K/w 2016: 12

Verwachte k/w 2017: 9

Koersverschil 12 maanden: -23%

Koersverschil sinds jaarbegin: -11%

Dividendrendement: 5%

Partner Content