PureCircle

Het aandeel van PureCircle, de marktleider in caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren, is sinds zijn koerspiek in 2014 ruim gehalveerd. De markt reageerde opnieuw negatief op het jongste cijferrapport.

Het aandeel van PureCircle, de marktleider in natuurlijke, caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren, is sinds zijn koerspiek in 2014 ruim gehalveerd. De markt reageerde opnieuw negatief op het jongste cijferrapport. Nochtans is de steviamarkt wel degelijk ontbolsterd, en dat biedt kansen. De langetermijnvooruitzichten zijn uitstekend.

De jaaromzet van PureCircle over de periode van 1 juli tot en met 30 juni liet slechts een beperkte omzetgroei van 9 procent zien, van 127,4 miljoen naar 138,7 miljoen dollar. Dat betekent echter dat de omzet in de traditioneel betere tweede helft van het boekjaar stabiliseerde op 84,2 miljoen dollar. Het bedrijf had al voor mindere cijfers gewaarschuwd, omdat enkele nieuwe marktlanceringen ter waarde van 40 miljoen dollar maanden vertraging opliepen. Daarnaast zijn de problemen met de Amerikaanse douaneautoriteiten nog niet van de baan. Die houden ladingen stevia uit China systematisch tegen, omdat de productie zou gebeuren met gedwongen arbeid. Het is onduidelijk hoelang dat probleem nog zal aanhouden, maar uiteraard weegt dat op korte termijn op de groei.

Zeer positief is wel dat de brutowinst met 44,7 procent is toegenomen, tot 57 miljoen dollar, waardoor de brutomarge steeg van 30,9 naar 41,1 procent (40,9% in de tweede helft van het boekjaar). Dat is enerzijds een gevolg van lagere kostprijzen voor steviabladeren en anderzijds van een hogere gemiddelde verkoopprijs door innovatie en de afbouw van de verkoop van bijproducten met lagere marges. Ook de andere kosten bleven goed onder controle, en de gezuiverde bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) steeg met 70,1 procent, tot 37,7 miljoen dollar. Ondanks de vlakke omzetevolutie was er in de tweede jaarhelft toch nog een stijging van de rebitda met 44,7 procent, tot 27 miljoen dollar.

De uitbreiding van de productiecapaciteit zal begin 2017 afgerond zijn. Die zorgt voor voldoende capaciteit om een omzet tussen 450 en 500 miljoen dollar te halen. De uitbreiding vergt een investering van 34 miljoen dollar, maar desondanks stagneerde de nettoschuldpositie het voorbije boekjaar op 53 miljoen dollar. Dankzij herfinancieringen daalden de intrestlasten zelfs met 2 miljoen tot 5,3 miljoen dollar. De nettowinst sprong van 4,1 naar 14,6 miljoen dollar, of per aandeel van 2,48 naar 8,49 dollarcent.

Het aandeel promoveerde in oktober 2015 naar de hoofdbeurs van London (LSE), en de groep versterkte haar raad van bestuur met twee ervaren bestuurders die hun sporen hebben verdiend bij PepsiCo en Coca Cola. PureCircle blijft als marktleider volop inzetten op de bestendiging van zijn technologische leiderschap, en diversifieert de herkomst van de steviabladeren – momenteel nog hoofdzakelijk afkomstig uit China – via projecten in Latijns-Amerika, Afrika en recenter India. Hoewel het jaarrapport de doelstelling niet herhaalt om de omzet in de komende vijf jaar jaarlijks te doen groeien met 30 procent en de brutowinstmarge te doen stijgen met 50 procent, is het duidelijk dat de steviabranche een stevige groeimarkt blijft.


Conclusie

We denken dat de douaneperikelen tijdelijk zijn en beschouwen de forse terugval als een uitstekende koopkans. Het aandeel was lange tijd duur, maar met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 16,8 keer voor 2017 en een koers-winstverhouding van 31, is het aandeel weer aantrekkelijk gewaardeerd, zeker als we rekening houden met de forse winsthefboom op de stijgende omzetcijfers.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B


Koers: 2,65 pond

Munt: pond

Markt: Londen

ISIN-code: BMG7300G1096

Beurskapitalisatie: 463,6 miljoen pond

K/w 2016: 40,4

Verwachte k/w 2017: 31

Koersverschil 12 maanden: -37%

Koersverschil sinds jaarbegin: -34%

Dividendrendement:

Partner Content