Recticel

Hét financieel nieuws van de voorbije weken bij de schuimrubberproducent Recticel was de zware kapitaalverhoging.

De kapitaalverhoging van Recticel werd enkele weken geleden succesvol afgesloten. Dit betekent dat er 23,7 miljoen nieuwe aandelen werden geplaatst tegen 3,2 EUR per aandeel (verhouding per vijf bestaande aandelen vier nieuwe). Daardoor heeft Recticel 75,9 miljoen EUR opgehaald, maar het houdt wel in dat het aantal aandelen van 29,7 naar 53,4 miljoen is gestegen. Met de kapitaalverhoging zal Recticel uiteraard op de eerste plaats de schuldenlast fors kunnen verminderen. De schuldgraad zal dalen van 101% naar ongeveer 40%. Daarnaast is er nu eindelijk weer ruimte om te investeren, zoals in marketing voor het sterk groeiende Geltex. Met daarnaast de stroomlijning van organisaties, synergiën en operaties.

De tradingupdate voor het eerste trimester leerde dat de groepsomzet met 4,2% is gestegen, tot 343,4 miljoen EUR, waarbij enkel de afdeling soepelschuim achterbleef (+1,6%) en de divisie automobiel de sterkste omzettoename liet optekenen (+5,9%) in de eerste 3 maanden. De enige keer dat Recticel de jongste jaren hoge ogen gooide op de beurs was naar aanleiding van de schikking in het kartelonderzoek van Europa begin vorig jaar. De boete op groepsniveau werd bepaald op net geen 27 miljoen EUR. Geen kleine boete, maar een grote onzekerheid viel weg en sommige analisten hadden met een boete van circa 50 miljoen EUR rekening gehouden.

Maar de euforie was van korte duur. Die boetes en een blijvend zwakke conjunctuur in Europa stapelen de schuimrubberproducent op met een netto financiële schuld van 168,3 miljoen EUR eind vorig jaar, tegenover een eigen vermogen van 166,2 miljoen EUR (schuldgraad van 101%) en 2,5 keer rebitda (recurrente bedrijfskasstroom).

Recticel realiseert meer dan 90% van zijn omzet in Europa en het behoort met honderd vestigingen in 28 landen tot de top drie in de wereld onder de polyurethaanschuimproducenten, maar met dus een heel sterke concentratie op Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten: soepelschuim (43% van de groepsomzet 2014; aanbod van schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en verschillende andere industrieën), slaapcomfort (21%; reeks van sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex, Schlaraffia), isolatie (17%; panelen voor thermische isolatie van gebouwen) en automobiel (19%; dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens).

Het management moest vlak voor Kerstmis nog een omzet- en winstwaarschuwing de wereld insturen. De omzet 2014 liet maar een lichte stijging tegenover 2013 zien (+0,7% tot 983,4 miljoen EUR) en de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfkassstroom (rebitda) ging met 9,5% achteruit, tot 65,9 miljoen EUR. Het dividend werd stabiel gehouden op 0,20 EUR per aandeel.

Conclusie

De kapitaalverhoging was natuurlijk door een zure appel bijten voor de Recticel-aandeelhouders. Maar anderzijds zal de schuldenlast niet meer als een molensteen rond de nek hangen. We hopen dat het de groep een nieuw elan zal geven en dat de rendabiliteit wordt aangepakt. De rating voor risico kan naar ‘gemiddeld’ en het aandeel gaat als tradingkandidaat naar de Inside Selectie.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content