Recticel

De kapitaalverhoging was door een zure appel bijten voor de Recticel-aandeelhouders. Maar anderzijds hangt de schuldenlast niet meer als een molensteen rond de nek.

Het belangrijkste financiële nieuws van de afgelopen maanden bij de schuimrubberproducent Recticel was ongetwijfeld de zware kapitaalverhoging voor de zomer. Die operatie hield in dat er 23,7 miljoen nieuwe aandelen werden geplaatst, tegen 3,2 EUR per aandeel (verhouding per 5 bestaande aandelen 4 nieuwe). Hierdoor heeft Recticel 75,9 miljoen EUR opgehaald, maar het houdt wel in dat het aantal aandelen van 29,7 naar 53,4 miljoen is gestegen. Met de kapitaalverhoging zal Recticel uiteraard op de eerste plaats de schuldenlast fors kunnen verminderen. Op 30 juni was de geconsolideerde schuldgraad gedaald van 101% per einde 2014 naar 45% per einde juni. Daarnaast is er nu eindelijk terug ruimte om te investeren, zoals in marketing voor het sterk groeiende Geltex. Met daarnaast de stroomlijning van organisaties, synergiën en operaties.

De halfjaarcijfers gaven aan dat de gecombineerde groepsomzet met 4,7% is gestegen, tot 667,5 miljoen EUR, waarbij enkel de afdeling soepelschuim achterbleef (+1,9%) en de divisie isolatie de sterkste omzettoename liet optekenen (+9,7%) in de eerste 6 maanden. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfkasstroom (rebitda) ging met 15,7% vooruit, tot 42,9 miljoen EUR. Dit houdt een herstel van de rebitda-marge in van 5,8 naar 6,4%. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 29,1%, tot 24,8 miljoen EUR of een rebit-marge van 3,7% (was 3,0%). Een nettoverlies werd omgebogen in een nettowinst van 5,0 miljoen EUR (0,14 EUR per aandeel).

De enige keer dat Recticel de jongste jaren hoge ogen gooide op de beurs was naar aanleiding van de schikking in het kartelonderzoek van Europa begin vorig jaar. De boete op groepsniveau werd bepaald op net geen 27 miljoen EUR. Geen kleine boete, maar een grote onzekerheid viel weg en sommige analisten hadden met een boete van circa 50 miljoen EUR rekening gehouden. Maar de euforie was van korte duur. Die boetes en een blijvend zwakke conjunctuur in Europa hielden de schuimrubberproducent op een hoge schuldpositie en daar diende de kapitaalverhoging dus een antwoord op te geven.

Recticel realiseert meer dan 90% van de omzet in Europa. Het bedrijf behoort met 100 vestigingen in 28 landen tot de top drie in de wereld onder de polyurethaanschuimproducenten, maar met dus een hele sterke concentratie op Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten: soepelschuim (43% van de groepsomzet eerste helft 2015; aanbod van schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en verschillende andere industrieën), slaapcomfort (20%; reeks van sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia), isolatie (17%; panelen voor thermische isolatie van gebouwen) en automobiel (20%; dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens). Voor het boekjaar 2014 bleef het dividend stabiel op 0,20 EUR per aandeel.

Conclusie

De kapitaalverhoging was natuurlijk door een zure appel bijten voor de Recticel-aandeelhouders. Maar anderzijds hangt de schuldenlast niet meer als een molensteen rond de nek. We hopen dat het de groep een nieuw elan zal geven en dat de rendabiliteit wordt aangepakt. De halfjaarcijfers lieten al enige verbetering zien, maar er is natuurlijk op termijn nog meer nodig.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content