Recticel

De eerstekwartaalcijfers van Recticel zijn niet echt overtuigend. We verwachten niet dat het aandeel weer zal excelleren zoals het afgelopen jaar na de kapitaalverhoging.

Recticel heeft met zijn tradingupdate voor het eerste kwartaal teleurgesteld. De jaarcijfers over 2015 toonden nog een gecombineerde groepsomzetgroei van 5,1%, tot 1,03 miljard EUR, maar in het eerste trimester van dit jaar is dat zakencijfer slechts minimaal toegenomen (+0,6%), weliswaar deels door een negatief wisselkoerseffect van -0,8%. Dat was duidelijk onder de gemiddelde analistenschatting. De afdeling Isolatie was weer de positieve uitschieter met +2,8%, maar Soepelschuim (-1,5%) en Slaapcomfort (-0,1%) konden verre van schitteren. Voor het volledige boekjaar mikt de schuimrubberproducent op een hogere omzet (niet gespecifieerd) en een toename van de recurrente bedrijfkassstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) met circa 10%.

Vorig jaar was er nog een sprong van 26,4% tot een rebitda van 81,9 miljoen EUR. Dit hield een herstel van de rebitda-marge in van 5,1 naar 6,2%. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 50%, tot 44,9 miljoen EUR of een rebit-marge van 3,4% (was 2,4%). Een nettoverlies werd omgebogen in een nettowinst van 4,5 miljoen EUR (0,10 EUR per aandeel) en er werd een dividend van 0,14 EUR bruto per aandeel voorgesteld (was 0,20 EUR per aandeel voor boekjaar 2014).

Het belangrijkste financiële nieuws van de afgelopen twaalf maanden bij de schuimrubberproducent was ongetwijfeld de zware kapitaalverhoging net voor de zomer 2015. Die operatie hield in dat 23,7 miljoen nieuwe aandelen werden geplaatst tegen 3,2 EUR per aandeel (verhouding per vijf bestaande aandelen vier nieuwe). Daardoor heeft Recticel 75,9 miljoen EUR opgehaald, maar het houdt wel in dat het aantal aandelen van 29,7 naar 53,4 miljoen is gestegen. Met de kapitaalverhoging heeft Recticel uiteraard op de eerste plaats de schuldenlast fors kunnen verminderen. Eind maart was de netto financiële schuld dan ook gedaald tot 115,4 miljoen EUR, tegenover 189,5 miljoen EUR op 31 maart 2015 en 123,0 miljoen EUR eind vorig jaar. Daarnaast is er nu eindelijk weer ruimte om te investeren, zoals in marketing voor het sterk groeiende Geltex, met daarnaast de stroomlijning van organisaties, synergie en operaties.

De blijvend zwakke conjunctuur in Europa hield de rendabiliteit van de schuimrubberproducent op een erg laag peil. Recticel realiseert meer dan 90% van de omzet in Europa. Recticel behoort met 100 vestigingen in 28 landen tot de top drie in de wereld onder de polyurethaanschuimproducenten, maar met dus een heel sterke concentratie op Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten: Soepelschuim (43% van de groepsomzet 2015; aanbod van schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en verschillende andere industrieën), Slaapcomfort (20%; sterke matras- en slaapcomfortmerken als Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia, Isolatie (17%; panelen voor thermische isolatie van gebouwen) en Automobiel (20%; dashboardbekleding, deurpanelen en zetelkussens).


Conclusie

We vinden de cijfers over het eerste kwartaal niet echt overtuigend. Bovendien is er de stijgende olieprijs die de marges de rest van het jaar onder druk kunnen zetten. We verwachten dan ook niet meer dat het aandeel zal excelleren zoals het afgelopen jaar na de kapitaalverhoging. Vandaar de adviesverlaging.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content