Klaar voor een nieuwe groeifase

We kunnen niet zeggen dat de markt enthousiast heeft gereageerd op de jaarcijfers en op de vooruitzichten voor 2014 van de Franse farmareus Sanofi. Halfweg het jaar was al duidelijk dat het verre van een topjaar zou worden. In 2013 werd een omzet van 32,95 miljard EUR gerealiseerd. Dat is 5,7% minder dan het jaar voordien, maar het overgrote deel van de daling (5,2%) is een gevolg van wisselkoersverliezen. Sanofi haalde vorig jaar 33% van de groepsomzet uit de opkomende landen en staat daarmee het verst onder alle farmagrootheden.

De Fransen werden van alle geneesmiddelengiganten het zwaarst getroffen door de patentcliff, het verlies van de patentbescherming van belangrijke geneesmiddelen. In de voorbije vijf jaar kreeg Sanofi te maken met het patentverval van onder meer de blockbusters (geneesmiddelen met jaarlijkse verkopen van meer dan 1 miljard USD) Lovenox (tegen bloedklonters), Taxotere (kankerbestrijding), Avapro (hoge bloeddruk) en Plavix (bloedverdunner). Vorig jaar alleen ging daardoor 1,25 miljard EUR aan omzet verloren.

Christopher Viehbacher kreeg in 2008 de enorme opgave om als nieuwe CEO Sanofi door de periode van patentverval weer naar groei te leiden. Hij meldde dan ook trots dat in het laatste kwartaal van vorig jaar de omzet bij constante wisselkoersen weer was toegenomen met 6,5%. De winst per aandeel ging in het vierde kwartaal zelfs met 17,1% omhoog (30,8% zonder wisselkoersschommelingen), tot 1,37 EUR per aandeel, maar dat kon het jaar niet meer redden. De jaarwinst per aandeel kwam uit op 5,05 EUR per aandeel, een terugval met 17,8% (-9,8% bij constante wisselkoersen).

Volgens Viehbacher staat de Franse farmagroep opnieuw voor een periode van omzet- en winstgroei en is de patentcliff verteerd. Alleen zakte de koers toch op basis van de perspectieven voor dit jaar. De vooropgestelde winstgroei per aandeel van 4 à 7% vonden de analisten te min. Zij hadden minstens op 8% gerekend. Maar wellicht wil de Sanofi-bedrijfstop met voorzichtige vooruitzichten beginnen, in de hoop die in de loop van dit jaar te kunnen optrekken.

Viehbacher creëerde de afgelopen jaren zeven groeiplatforms. Eén daarvan zijn de groeimarkten. Ook een mooie groeipool is diabetes, met Lantus, het absolute topproduct voor de groep (verkopen +20% in 2013, tot liefst 5,7 miljard EUR). Verder zijn er vaccins, waarin Sanofi Pasteur wereldvermaard is. Heel specifiek voor Sanofi is het groeiplatform Genzyme. Sanofi kocht dat Amerikaanse biotechbedrijf – een specialist in multiple sclerose en zeldzame ziekten – begin 2011 voor 20 miljard USD. Genzyme is. Eind vorig jaar zorgden de zeven groeiplatforms al voor 72,9% van de groepsomzet en tegen 2015 moet dat 80% worden.

Dezer dagen wordt de koers van het aandeel bepaald door de speculatie of L’Oréal al dan niet zijn belang van 8,9% in de Franse farmareus zal verkopen, en of Sanofi die aandelen dan zelf zal proberen over te nemen.

Conclusie

Het Franse farmaconcern is klaar voor een nieuwe groeifase, maar het moet de markt nog overtuigen van zijn groeipotentieel. Een koopje voor de lange termijn, tegen een verwachte koers-winstverhouding 2014 van 13 en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1B

Partner Content