Schlumberger

Schlumberger is een absolute topper in de oliedienstensector. Maar de markt raakt gewoon aan stevige resultaten.

Schlumberger, veruit de grootste oliedienstenspeler ter wereld, was onze favoriete energiewaarde om in te spelen op de schaliegasrevolutie in de Verenigde Staten. De voorraden aan schaliegas zijn vaak complex en het is een hele uitdaging die in kaart te brengen, de lagen succesvol aan te boren en maximaal rekening te houden met de milieuaspecten. Schlumberger beschikt over de beste technologische expertise om van schaliegasprojecten een succes te maken, en dus tot sterke productieresultaten te komen.

Een belangrijke troef van het Frans-Amerikaanse oliedienstenbedrijf op lange termijn is zijn wereldwijde aanwezigheid. Zowat 70% van de omzet wordt buiten Noord-Amerika behaald, doordat de groep in liefst 85 landen werkzaam is. Dat zorgt voor risicospreiding op lange termijn. Een andere troef is het grootste palet aan producten en diensten voor de klanten, op de eerste plaats de oliemajors. CEO Paal Kibsgaard heeft het concern op een stevig groeipad kunnen zetten en profiteert van de stijgende uitgaven voor olie- en gasexploratie en -productie met de nadruk op Saoedi-Arabië, Rusland, China en Australië.

Voor het afgelopen tweede kwartaal (kwartaalresultaten op 17 juli) stond de analistenconsensus op 11,95 miljard USD omzet en 1,36 USD winst per aandeel (respectievelijk +6% en +19% ten opzichte van vorig jaar). Voor de elfde keer op rij overtrof Schlumberger de gemiddelde analistenschatting, zowel voor de omzet- als de winstevolutie. De omzet kwam uit op 12,1 miljard USD. Op jaarbasis is sprake van 7,8% omzetgroei, ten opzichte van 11,2 miljard USD in de periode april-juni van 2013. De nettowinst kwam uit op 1,8 miljard USD of 1,37 USD per aandeel. Dat laatste is 1 dollarcent beter dan de gemiddelde analistenconsensus van 1,36 USD per aandeel. De verwachtingen voor de jaaromzet en -winst 2014 bedragen 49,2 miljard USD (+9% ten opzichte van de 45,3 miljard USD zakencijfer in 2013) en 5,70 USD per aandeel (+20% tegenover de 4,75 USD winst per aandeel vorig jaar).

De analisten vonden het natuurlijk positief dat de grootse oliedienstenspeler opnieuw de verwachtingen had overtroffen, maar het was nipt. Vandaar dat de meesten spraken over een ‘goed’, maar geen ‘fantastisch’ kwartaal. Echt onder de indruk waren analisten en beleggers dan ook niet. Bovendien viel de verzwakking van de prestatie van Noord-Amerika op. Hogere kosten zetten de winstmarge onder druk. De ebit-marge zakte dan ook van 19,7 naar 18%. De resultaten in Noord-Amerika vielen wat tegen, maar werden dus gecompenseerd door betere internationale resultaten, waar sprake was van een gemiddelde omzetgroei van 13% (van 2,88 naar 3,27 miljard USD).

Door de sterke opeenvolgende resultaten was Schlumberger een van die aandelen dit jaar die we met meer dan 20% winst konden verkopen; in het geval van dit oliedienstenconcern was het zelfs meer dan 40%. De reden van de verkoop was ook dat ons koersdoel (103 USD) op basis van een waardering van 18 keer de verwachte winst 2014 en een ondernemingswaarde (ev) van 10 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) was bereikt.

Conclusie

Schlumberger is een absolute topper in de oliedienstensector. Maar de markt raakt gewoon aan stevige resultaten en de opgelopen waardering laat steeds minder ruimte voor opwaarts potentieel en dus voor een positief advies.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content