Gezonde correctie

38,15 EUR – 2B ↑

De voorbije jaren waren die van de herontdekking van het middelgroot biofarmabedrijf. In ruim 2 jaar tijd was sprake van een koersverdubbeling, maar sinds begin april zit er duidelijk de klad in. Het aandeel verloor in minder dan 3 maanden tijd bijna een kwart van de beurswaarde. Dat is natuurlijk erg veel voor een aandeel uit de gezondheidszorg. Op het vlak van winstontwikkeling zit UCB nog steeds in een overgangsfase. De winst voor dit jaar zal wellicht niet of nauwelijks afwijken van de winst voor boekjaar 2010 (circa 2 EUR per aandeel). Want 2011 is het jaar waarin voor het meest verkochte middel, Keppra (middel tegen epilepsie), de generische concurrentie in Europa volop is beginnen spelen. Die was al eerder in de VS beginnen spelen. De groep had al enkele jaren daarvoor het andere sterproduct Zyrtec (anti-allergicum) ex-patent zien gaan. En dus moest het management steeds omzichtig tewerk gaan met betrekking tot de omzet- en winstverwachtingen. Pas vorig jaar was weer sprake van een significante omzettoename (+7%, tot 3,46 miljard EUR) na afgerond een omzetstagnatie van 3,2 miljard EUR voor 2010 en 2011. Idem dus voor de winstevolutie met 1,99 EUR per aandeel voor 2010, 1,89 EUR voor 2011 en 2,14 EUR vorig jaar. De toekomst van UCB ligt op de eerste plaats bij de 3 ‘nieuwe’ stergeneesmiddelen die de jongste jaren op de markt werden gebracht. Cimzia (ziekte van Crohn en reumatoïde artritis) is het meest beloftevolle nieuwe geneesmiddel, met een verwachte piekverkoop van 1,5 miljard EUR. Ook voor Vimpat (net als Keppra een middel tegen epilepsie) verwacht de UCB-top eens de status van ‘blockbuster’ (jaarlijkse verkopen boven 1 miljard) te kunnen verwerven, met een gepronostikeerde piekverkoop van 1,2 miljard EUR. Tot slot is er Neupro (ziekte van Parkinson en het rustelozebenensyndroom) waar de ambities met 400 miljoen EUR als piekverkoop een stuk bescheidener zijn. De 3 ‘nieuwkomers’ samen haalden vorig jaar een verkoopcijfer van 944 miljoen EUR omzet of bijna de helft meer dan in 2011. Individueel bekeken, blijven Cimzia (467 miljoen EUR) en Vimpat (334 miljoen EUR) het uitstekend doen, met een respectievelijke omzetgroei van 50 en 53%. Beide producten zijn nu ook al in tientallen landen verkrijgbaar. Neupro hinkt in groei slechts lichtjes achterop met +38%, tot 113 miljoen EUR. Daartegenover stond vorig jaar een 13%-lagere omzet voor Keppra, tot 838 miljoen EUR, met vooral in Europa een duik in de verkopen (-28%). De koers kwam vooral onder druk na de bekendmaking van de kwartaalcijfers eind april. De eerste 3 maanden van dit jaar lieten immers een trage start in de verkopen zien, met een groepsomzet van 799 miljoen EUR, liefst 9% onder het niveau in het eerste trimester van vorig jaar. Keppra zag de verkopen verder verschrompelen (-23%), terwijl de groei bij de nieuwe ‘sterren’ minder sterk was: +25% voor Cimzia (122 miljoen EUR) op jaarbasis, +16% voor Vimpat (88 miljoen EUR) en +36% voor Neupro (36 miljoen EUR). Maar in vergelijking met het vorige trimester was sprake van 8%-lagere verkopen voor Cimzia (voor het eerst sinds 1ste kwartaal 2009), -9% voor Vimpat (voor het eerst sinds 2de kwartaal vorig jaar) en zelfs -10% voor Neupro (eerste daling sinds 1ste kwartaal 2011). De UCB-top verwijst vooral naar de lange winter en dus de vertraging van het allergieseizoen en herhaalt jaardoelstellingen van circa 3,4 miljard EUR omzet en een winst per aandeel tussen 1,90 en 2,05 EUR per aandeel.

De markt schrok wel van de kwartaalcijfers bij UCB. Dalingen op kwartaalbasis bij alle 3 de beloftevolle middelen hadden analisten nog niet eerder gezien. Vanaf koersen boven 40 EUR vonden we al dat het aandeel boven zijn waarde stond. Maar na bijna 25% koersdaling in minder dan 1 kwartaal tijd wordt de waardering weer een stuk redelijker. Vandaar de adviesverhoging naar ‘eerste positie’ (rating 2B).

Eerste positie

Partner Content