De beurskoers van Vale daalde deze maand naar het laagste niveau in vijf jaar.

Het Braziliaanse Vale is de op twee na grootste mijngroep en de grootste ijzerertsproducent ter wereld. Het heeft daarnaast nog een goed uitgebouwde afdeling basismetalen (nikkel en koper) en steenkool. Toch komt bijna drie kwart van de groepsomzet uit ijzererts. De beurskoers van Vale daalde deze maand naar het laagste niveau in vijf jaar. Dat valt vooral toe te schrijven aan de onzekere vooruitzichten rond ijzererts. Een ton ijzererts kostte in februari 2011 nog 200 USD. In september 2012 was dit nog maar 86 USD en een jaar later was de prijs opnieuw gestegen naar 142 USD.

Vanwege die hoge volatiliteit werd enkele jaren geleden overgeschakeld van prijscontracten op lange termijn naar overeenkomsten die meer rekening houden met de evolutie van de prijs voor onmiddellijke levering. Dat is zowel voor producenten als afnemers een mes dat langs twee kanten snijdt. Sinds begin dit jaar daalde de ijzerertsprijs al met ongeveer een vijfde. Door capaciteitsuitbreidingen bij de grootste producenten (naast Vale zijn dat Rio Tinto en BHP Billiton) gekoppeld aan een vertraging van de economische groei in China wordt voor 2014 op een overaanbod gerekend. Dat zal naargelang de schattingen uitkomen op 90 tot 136 miljoen ton, het hoogste surplus sinds 2006.

De recente prijsdaling is vooral een probleem voor de producenten aan de bovenkant van de kostencurve, waarvan de meeste zich in China bevinden. Voor die aanbieders is 120 USD per ton een kritisch prijsniveau dat nu dus niet wordt gehaald. De kans is dus reëel dat China niet minder, maar juist meer ijzererts zal moeten invoeren.

De wereldwijde staalproductie, waarvoor ijzererts in hoofdzaak wordt gebruikt, zal dit jaar met 4% toenemen. De hoge kwaliteit van de ertsen is een belangrijke troef die Vale kan uitspelen. De afstand tot China, dat de helft van alle geproduceerde ijzererts afneemt, is dan weer een nadeel tegenover Rio Tinto en BHP die vooral in Australië produceren. Vale probeert dat te compenseren met de Valemax-schepen, die tot 400.000 ton kunnen transporteren. Aanvankelijk was het de bedoeling om in de Chinese havenstad Dalian aan te meren, maar China stak stokken in de wielen. Vale bouwde dan maar een nieuw opslag- en distributiecentrum in Maleisië, wat de transportkosten zal doen dalen van 22 USD naar 17 tot 18 USD per ton.

Vale boekte in het vierde kwartaal een fors nettoverlies van 6,45 miljard USD als gevolg van een belastinggeschil, de afwaardering van een mijn in Argentinië en de daling van de Braziliaanse real tegenover de USD. De bedrijfskasstroom steeg wel met de helft naar 6,64 miljard USD, het op twee na hoogste cijfer uit de geschiedenis van het bedrijf. De wildcard voor 2014 ligt bij nikkel, dat dit jaar tegen de trend fors duurder werd door het uitvoerverbod van ertsen in Indonesië en de situatie in Rusland. Vale is na het Russische Norilsk de grootste nikkelproducent ter wereld. Het management liet al weten dat de hogere kasstromen afkomstig van nikkel gebruikt zullen worden om het dividend te verhogen.

Conclusie

We menen dat het risico op een verdere daling van de ijzerertsprijzen al ruim in de koers zit verrekend. Daarnaast wordt geen rekening gehouden met het potentieel van de nikkelactiviteiten. Tegen amper 0,9 keer de boekwaarde is het aandeel goedkoop. Het hoge dividendrendement is voor aandeelhouders mooi meegenomen.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Partner Content