Van De Velde

De investeringen renderen en beloven dat Van de Velde een groeibedrijf blijft dat rust op twee performante pijlers.

Na enkele moeilijke jaren zonder omzetgroei in 2012 en 2013 heeft de lingerieproducent Van de Velde opnieuw het goede ritme te pakken. In het eerste halfjaar van 2015 dikte de vergelijkbare omzet met 8% en de vergelijkbare bedrijfskasstroom (ebitda) zelfs met 11% aan, met dank ook aan een sterke dollar (USD) en een relatief hogere verkoop van duurdere setjes. De toename van de recurrente nettowinst bleef steken op 3%, omdat Van de Velde extra investeerde in marketing en klantenprogramma’s om de verkoop te ondersteunen. In de tweede jaarhelft zou de ebitda verder toenemen, maar trager, omdat de sterk presterende badmode enkel in de eerste jaarhelft op de markt is. Over heel 2015 moet de ebitda met iets minder dan 10% stijgen.

De investeringen renderen dus en beloven dat Van de Velde een groeibedrijf blijft dat rust op twee performante pijlers: de groothandel aan andere boetieks en de retailverkoop via eigen winkels en distributiekanalen. Van de Velde knoopt in elk geval opnieuw aan met de traditie om over de conjunctuurcyclus heen een gemiddelde groei van 5% te boeken. De sterke resultaten laten ook toe opnieuw een royaal interim-dividend van 1,35 EUR bruto uit te keren dit najaar.

Groei is er zowel bij de lingerie als in de badmode. De voororders voor deze jaarhelft tonen een verdere stijging. Het belang van een goed draaiende groothandel kan niet worden onderschat. Die activiteit is goed voor drie kwart van de omzet en geniet van een veel grotere winstmarge. Toch houdt Van de Velde vast aan de strategie om ook een eigen distributiemerk op te bouwen. Op die manier kan het bedrijf een groter deel van de toegevoegde waarde bij zich houden en kan het de eigen merken en producten beter promoten bij de eindklant. Bovendien boeten de boetieks aan marktaandeel in, en dus wil Van de Velde de kans op een tragere verkoop in het groothandelsnetwerk opvangen via eigen winkels. Een verdere uitbreiding van dit netwerk is in dit tijdperk van e-commerce bovendien mogelijk zonder zware investeringen in klassieke winkels.

De verkoop kan ook aangezwengeld worden online en via ‘lingeriefeestjes’ thuis. In Europa draait die eigen verkoop goed, met een omzetstijging van 4,3% op vergelijkbare basis. In de Verenigde Staten heeft Van de Velde echter al veel leergeld betaald met de tot nu mislukte overname van de keten Intimacy. Het management heeft al zowat alles geprobeerd om het tij te keren, maar de vergelijkbare omzet daalde in USD nog eens met 10%. Van de Velde doet een nieuwe poging door de merknaam Intimacy te schrappen en te vervangen door Rigby & Peller, dat succesvol is in het Verenigd Koninkrijk en West-Europa. Van de Velde wil tot nader order de Verenigde Staten niet laten vallen, omdat het de grootste markt voor grote cupmaten is.

Conclusie

Van de Velde kan opnieuw al zijn troeven uitspelen om beleggers te overtuigen. Er is weer omzet- en winstgroei. De balans blijft ijzersterk en er is opnieuw een interim-dividend. De waardering is intussen navenant. Beleggers betalen bijna 20 keer de verwachte winst voor dit jaar en de ondernemingswaarde (ev) bedraagt ruim 10 keer de bedrijfskasstroom (ebitda). Het dividendrendement van ruim 6% is wel aantrekkelijk.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content