Weer een beetje omzetgroei voor Apple

Winst nemen is de boodschap voor Apple-aandeelhouders. De techreus zette een recordkwartaal neer, maar is gevaarlijk afhankelijk van één product in een stagnerend segment.

Apple heeft er zoals verwacht een recordkwartaal op zitten. Toch is lang niet alles rozengeur en maneschijn. In het eerste kwartaal van het boekjaar 2016-2017 (periode oktober-december), klom de omzet met 3,3 procent op jaarbasis naar 78,4 miljard dollar. Het laatste kwartaal van het kalenderjaar, met daarin de eindejaarperiode, is traditioneel het meest lucratieve kwartaal voor Apple. Ter illustratie: de omzetprognose voor het lopende kwartaal ligt met 51,5 tot 53,5 miljard dollar een stuk lager.

Toch presteerde Apple beter dan verwacht en dat was te danken aan de iPhone. Bij de start van een nieuwe productcyclus (in dit geval de iPhone 7 en 7 Plus) kan het aanbod de vraag nauwelijks bijhouden. Die evolutie is klassiek. Apple verkocht bijna 78,3 miljoen stuks van het nieuwe model, maar toch was het vooral de gemiddelde verkoopprijs die positief verraste. Die lag met 695 dollar per stuk zelfs hoger dan het cijfer van een jaar eerder, wat gezien de prijsdruk en de toenemende concurrentie in het segment niet vanzelfsprekend is. Consumenten kozen verhoudingsgewijs meer voor de duurdere 7 Plus en de varianten met een hogere opslagcapaciteit. De omzet van het iPhone-segment steeg daardoor met 5,3 procent op jaarbasis naar 54,4 miljard dollar of bijna 70 procent van de groepsomzet. Dat is verontrustend hoog op een moment dat de groei van het smartphonesegment is stilgevallen.

Verontrustend is ook de nieuwe omzetdaling in China. Apple heeft zich sinds de lancering van de iPhone in 2007 in hoofdzaak beperkt tot variaties op hetzelfde thema. Klanten, maar ook investeerders en analisten, kijken reikhalzend uit naar een echte nieuwigheid, die er misschien later dit jaar komt. De iPad is al lang over zijn hoogtepunt heen en zag het verkoopcijfer in het meest recente kwartaal opnieuw met 21,9 procent afkalven naar 5,5 miljard dollar. Het aandeel in de groepsomzet is daarmee gedaald naar amper 7 procent. Dan houdt de Mac-productlijn beter stand met een groei van 7,4 procent naar 7,2 miljard dollar of 9 procent van de omzet.

Apple Services liet opnieuw de sterkste groei optekenen. Die afdeling omvat verschillende diensten als de App Store, Apple Pay, Apple Music en het iCloud-opslagplatform en is na een omzetgroei met 18,4 procent nu even groot als de Mac-productgroep. Het was het vijfde opeenvolgende kwartaal met een dubbelcijferige omzetgroei voor de dienstenafdeling. Zowel het winstcijfer van 3,38 dollar per aandeel als de bruto winstmarge (38,5%) lagen in lijn met de verwachtingen. De geschetste omzetprognose voor het lopende kwartaal bleef wel iets onder de verwachtingen. De sterkere dollar is nadelig voor Apple, dat 64 procent van de omzet buiten de Verenigde Staten genereert. Apple had eind vorig jaar 246,1 miljard dollar in kas, waarvan 94 procent buiten het thuisland wordt aangehouden. Bij repatriëring naar de VS is een belasting van 35 procent verschuldigd. President Donald Trump overweegt die taks af te schaffen. In afwachting leent Apple geld op de kapitaalmarkten om de aandeelhoudersvergoeding te financieren.


Conclusie

Apple flirt met historische hoogtepunten, zowel wat de omzet als wat de beurskoers betreft. De achilleshiel van de groep is haar grote afhankelijkheid van slechts één product in een stagnerend marktsegment. Tien jaar na de iPhone is meer dan ooit een nieuwe ‘killer app’ nodig om nog een hogere waardering te kunnen verantwoorden. Winst nemen is de boodschap.


Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Munt: dollar

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 691 miljard dollar

K/w 2016: 15,8

Verwachte k/w2017: 14,7

Koersverschil 12 maanden: +38%

Koersverschil sinds jaarbegin : +14%

Dividendrendement: 1,7%

Partner Content