Yum! Brands

Het annus horribilis 2013 is achter de rug voor Yum! Brands.

De Chinezen zijn teruggekeerd naar de keten Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, de populairste restaurantketen met kipgerechten ter wereld. Dat is de conclusie na de beter dan verwachte kwartaalcijfers van Yum! Brands, een afsplitsing van PepsiCo. De groep omvat drie grote restaurantketens uit de fastfoodsector. Vooreerst is er KFC. Wereldwijd zijn er 18.000 KFC-verkooppunten in 120 landen, waarvan één op de vier in China. Daarnaast is er het bij ons goed bekende Pizza Hut (13.300 restaurants in zowat 100 landen) en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (6055 restaurants, met vooral taco’s, nacho’s en burrito’s).

KFC is een spectaculair groeiverhaal in China, met eind maart 4618 restaurants, tegenover nog 548 in 2001. De langetermijndoelstelling is maar liefst 20.000 Chinese restaurants te hebben (KFC en Pizza Hut). Eind maart 2014 stond de teller op 6332 restaurants. Toch vormde vorig jaar een duidelijke knik in de spectaculaire groeicurve. Het spectaculaire Chinese groeiverhaal stokte door twee incidenten: vooreerst een reportage op de Chinese zender CCTV News in december 2012 die stelde dat de kip die bij KFC wordt aangeleverd veel te veel antibiotica bevat. Daarnaast loert in China regelmatig de uitbraak van een nieuwe vorm van vogelgriep om de hoek, wat sommige klanten afschrikt om nog kipgerechten te eten. Daardoor daalde de vergelijkbare omzet in China vorig jaar met 13%.

China staat voor zowat de helft van de groepsomzet en 45% van het bedrijfsresultaat (ebit). Tijd voor actie, vond KFC China. Het lanceerde onlangs maar liefst vijftien nieuwe producten in zijn 4600 restaurants, verspreid over 900 Chinese steden. Dat ging gepaard met een herdenking van de marketingstrategie, waarbij enkele bekende Chinezen worden gebruikt om de KFC-menu’s aan te prijzen. Die initiatieven moeten het imago opvijzelen en de KFC-restaurants breder positioneren. De effecten daarvan zullen we pas later merken.

Los daarvan was al duidelijk sprake van een herstel in China in het eerste kwartaal. De vergelijkbare verkopen in China – zonder rekening te houden met nieuwe geopende restaurants het afgelopen jaar – liggen 9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Nog spectaculairder is het herstel van de ebit-marge tot 23,4% (was 16,6% of +680 basispunten), waardoor de ebit met liefst 85% kan herstellen (van 154 naar 285 miljoen USD). Dat levert op groepsniveau een winst per aandeel op van 0,87 USD, tegenover 0,70 USD in de eerste drie maanden van vorig jaar, of een klim met 24%. Bovendien lag het cijfer 3 dollarcent boven de analistenconsensus van 0,84 USD per aandeel.

Buiten China was het beeld minder eenduidig rooskleurig, met uitzondering van India, een andere groeipool (omzet +21%). De Verenigde Staten vertoonden eerder een stagnatie, maar daar werd de extreem harde winter als verklaring ingeroepen. De wereldwijde omzetgroei bedroeg 4%. In de periode januari-maart werden wereldwijd 249 nieuwe restaurants geopend, waarvan 86% in de opkomende landen.

Conclusie

KFC is een bekende merknaam in China (de keten is er al 27 jaar actief) en het annus horribilis 2013 ligt duidelijk achter ons. We geloven sterk in het bedrijf op lange termijn. Koopwaardig tot (minstens) 84 USD.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content