Yum! Brands

Yum! Brands ziet zijn omzet in China weer stijgen, wat heeft geleid tot een positieve koersreactie. Toch blijft het aandeel aan de dure kant.

Niet voor het eerst de afgelopen jaren reageerde de koers van Yum! Brands, de eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell, stevig op de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Deze keer was het nog eens een positieve reactie op de resultaten over het eerste trimester. De groep had de jongste tijd opnieuw met groeiproblemen te kampen op haar belangrijkste groeimarkt, China. In China was het nog een uitdeining van een crisissituatie die in 2014 bij KFC (voluit Kentucky Fried Chicken) ontstond. Een kleinere leverancier, Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, bleek toen te hebben geknoeid met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! Brands verbrak meteen alle banden, maar de schade was aangericht. Zo zakte de vergelijkbare omzet in China met meer dan 10% in het derde en vierde kwartaal van 2014. Ook in de eerste twee trimesters van vorig jaar was er nog steeds een aanzienlijke daling. Bovendien bleef het omzetherstel in het derde en vierde kwartaal van 2015 beperkt.

Yum! Brands rekende aanvankelijk op een negatieve impact van zes tot negen maanden op de omzet. Maar uiteindelijk heeft het anderhalf jaar geduurd alvorens weer sprake was van een stevige omzettoename. In de eerste drie maanden zien we een vergelijkbare omzetgroei van 6% groei, terwijl de analistenconsensus slechts op een toename met 2,1% had gerekend. CEO Greg Creed is van plan de China-divisie nog dit jaar af te splitsen, en dus komt het herstel van de verkopen erg gelegen. Er zou een consortium in de maak zijn, gesteund door het staatsfonds China Investment Corporation, dat blijkbaar te kennen heeft gegeven een meerderheidsbelang te willen opbouwen in Yum! China. Andere geïnteresseerde partijen zouden de investeringsfondsen KKR, Baring Private Equity Asia zijn.

De in 1997 van PepsiCo afgesplitste dochter blijft een straf groeiverhaal, vooral in China. Wereldwijd zijn er aan het eind van het eerste kwartaal 14.941 KFC-restaurants, daarvan zijn er 5019 of 33,5% in China. De langetermijndoelstelling is om liefst 20.000 restaurants in China, de grootste retailmarkt ter wereld, te openen. Dat zullen niet alleen KFC-restaurants zijn, want de groep is ook nog eigenaar van twee andere ketens. Eind maart had de groep in totaal 7205 restaurants in China.

De winst per aandeel in het eerste kwartaal kwam op groepsniveau uit op 0,93 USD per aandeel (+14%) tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 0,83 USD. De omzet kwam 5% hoger uit (+2% op vergelijkbare basis). De eerste andere keten van de groep is het ook bij ons erg goed gekende Pizza Hut (14.142 restaurants, waarvan 1596 in China), waar de wereldwijde omzet in het eerste trimester met 3% is toegenomen, boven de analistenconsensus van +2,2%. Tot slot is er het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (6437 restaurants, met nadruk op taco’s, nacho’s en burrito’s) met een minder dan verwachte 1% omzettoename in het eerste kwartaal (gemiddelde analistenverwachting +3,1%).


Conclusie

Het meevallende nieuws uit China komt op het goede moment en zorgt voor een positieve koersreactie. Toch blijft het aandeel tegen 22,5 keer de verwachte winst voor 2016 en tegen 12,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) aan de dure kant.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content