Yum! Brands

Niet voor het eerst de afgelopen jaren reageerde de koers van Yum! Brands stevig op de bekendmaking van kwartaalcijfers. Deze keer was het nog eens een positieve reactie, dankzij meevallend nieuws uit China.

Niet voor het eerst de afgelopen jaren reageerde de koers van Yum! Brands, de eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell, stevig op de bekendmaking van kwartaalcijfers. Deze keer was het nog eens een positieve reactie op de resultaten over het tweede trimester. De groep had de jongste tijd opnieuw met groeiproblemen te kampen op de belangrijkste groeimarkt, China. In China was het nog een uitdeining van een crisissituatie die in 2014 bij KFC (voluit Kentucky Fried Chicken) ontstond. Een kleinere leverancier, Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, bleek toen te hebben geknoeid met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! verbrak meteen alle banden, maar de schade was toch weer aangericht.

Zo zakte de vergelijkbare omzet in China met meer dan 10% in het derde en vierde kwartaal van 2014. Ook in de eerste twee trimesters van 2015 was er nog altijd een aanzienlijke daling. Bovendien bleef het omzetherstel in het derde en vierde kwartaal van vorig jaar beperkt. Yum! rekende aanvankelijk op een negatieve impact van zes tot negen maanden op de omzet. Maar uiteindelijk heeft het anderhalf jaar geduurd alvorens de omzet weer eens stevig toenam. In het tweede kwartaal zien we een vergelijkbare omzetgroei van 3% voor China en een stijging van de bedrijfswinst (ebit) met 6%.

CEO Greg Creed is van plan de China-divisie nog dit jaar (vooropgestelde datum is 31 oktober) af te splitsen en dus komt het herstel van de verkopen erg gelegen. Er zou een consortium in de maak zijn, gesteund door het staatsfonds China Investment Corporation, dat blijkbaar te kennen heeft gegeven dat het een meerderheidsbelang wil opbouwen in Yum! China. Andere geïnteresseerde partijen zouden de investeringsfondsen KKR, Baring Private Equity Asia zijn.

De in 1997 van PepsiCo afgesplitste dochter blijft een straf groeiverhaal, vooral in China. Wereldwijd werd aan het eind van het tweede kwartaal het 15.000ste KFC-restaurant geopend. Daarvan liggen er 5039 in China. De langetermijndoelstelling is om maar liefst 20.000 restaurants te openen in China, de grootste retailmarkt ter wereld. Dat zullen niet alleen KFC-restaurants zijn, want de groep is ook nog eigenaar van twee andere ketens. Eind juni had de groep in totaal 7246 restaurants in China.

De winst per aandeel in het tweede kwartaal kwam op groepsniveau uit op 0,75 USD per aandeel (+9%), tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 0,74 USD. De omzet kwam 3% hoger uit (stabiel op vergelijkbare basis). De eerste andere keten van de groep is het ook bij ons erg goed bekende Pizza Hut (14.176 restaurants, waarvan 1610 in China), waar de wereldwijde omzet in het tweede trimester met 1% is toegenomen. Tot slot is er het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (6468 restaurants, met nadruk op taco’s, nacho’s en burrito’s) met een omzettoename van 2% in het tweede kwartaal. Voor het volledige boekjaar verwacht de analistenconsensus een winst per aandeel van 3,69 USD (was 3,18 USD vorig jaar).


Conclusie

Het meevallende nieuws uit China komt op het goede moment voor Yum! Brands en zorgt voor een positieve koersreactie. Anderzijds blijft het aandeel tegen 24 keer de verwachte winst 2016 en tegen 13 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) aan de dure kant.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content