Accor/Ryanair; Swatch Group

Ik ben aandeelhouder van Accor Hotels en van Ryanair. Zou ik die aandelen na al die verschrikkelijke terroristische aanslagen zoals in Nice, niet beter verkopen?

Ik ben aandeelhouder van Accor Hotels en van Ryanair. Zou ik die aandelen na al die verschrikkelijke terroristische aanslagen, zoals in Nice, niet beter verkopen?

Het is een begrijpelijke reflex om, in de nasleep van een nieuwe dramatische terroristische aanslagen, aandelen die een rechtstreekse link hebben met toerisme te willen verkopen. Nochtans zien we bij dergelijke gebeurtenissen, na een initiële schrikbeweging, vrij snel een normalisatie van de koers. In het algemeen is de impact op het toerisme van terroristische aanslagen veeleer beperkt en tijdelijk. Al zien we wel dat vakantiegangers hun bestemmingen aanpassen in functie van de evolutie van de veiligheidssituatie in een land. Het effect voor spelers die wereldwijd actief zijn blijft eerder bescheiden.

AccorHotels is als hotelgroep actief in 92 landen, met 3873 hotels die in totaal 511.517 kamers aanbieden. De groep kondigde recent de overname aan van FRHI, bekend van luxehotelketens Fairmont, Raffles en Swissôtel. De groep biedt hotels aan uit alle segmenten, met bekende ketens als Sofitel (luxe), Novotel (middensegment) en Ibis (economy), en is dus een wereldspeler. Toch realiseerde de Franse groep vorig jaar 30,7% van de 5,58 miljard EUR groepsomzet in Frankrijk, en 41,7% in de overige Europese landen. Het is dan ook duidelijk dat de aanhoudende terreurdreiging geen goede zaak is, maar het aandeel van AccorHotels noteert wel al 30% onder de piek van het voorjaar 2015.

Ondanks alle negatieve elementen voor de luchtvaart, met naast de terreurdreiging, de onrust in Turkije, het groot aantal (onaangekondigde) stakingen en de toenemende capaciteit blijft Ryanair de mooie groeicijfers aaneenrijgen. Vorig boekjaar 2015/2016 (afgesloten op 31 maart 2016) steeg het aantal passagiers met 18%, tot 106,4 miljoen, terwijl de groei de voorbije drie maanden 10% tot 12% bedroeg. Na jaren van dubbelcijferige groei verwacht Ryanair dit jaar een toename van het aantal passagiers met 9%, met als doel om tegen 2024 180 miljoen passagiers te vervoeren, een stijging met 120% tegenover 2014 (82 miljoen). De al hoge bezettingsgraad zou dit jaar stabiliseren op 93%, maar de opbrengst per passagier, vorig boekjaar met 1% gedaald tot 46 EUR per ticket, zou dit jaar met 7% terugvallen. Het aandeel ging fors onderuit na het brexit-referendum eind juni. We zouden bestaande posities in beide aandelen behouden.

Swatch Group presteerde zwak in de eerste jaarhelft. Is het aandeel nog steeds te behouden?

De wereldbekende Zwitserse horlogemaker Swatch Group trakteerde de markt medio juli op een forse winstwaarschuwing. De aanhoudende verzwakking van de groei in Azië (vooral in Hong Kong) zorgt al enkele jaren voor een stagnerende verkoop van luxehorloges, en nu wogen ook de mindere omstandigheden in thuismarkt Zwitserland en Frankrijk op de cijfers van het eerste halfjaar. De omzet daalde met 11,4%, tot 3,72 miljard Zwitserse frank (CHF) (-12,5% bij constante wisselkoersen). Ondanks de mindere verkoop blijft de groep vasthouden aan de politiek van het behoud van technisch sterk geschoold personeel, om op die manier veel sneller van een herstellende vraag te profiteren. Op korte termijn drukt dit natuurlijk de rendabiliteit, waardoor de bedrijfswinst (ebit) een forse knauw kreeg, van 761 naar 353 miljoen CHF, of een daling met 53,6%. Dat was veel meer dan de marktconsensus van -23%. De ebit-marge daalde van 18,2 naar 9,5%. Het nettoresultaat nam af van 548 miljoen naar 263 miljoen CHF (-52%). Deels door de sterkere CHF was er vorig jaar al een beperkte omzetdaling met 3%, tot 8,45 miljard CHF (-0,9% bij constante wisselkoersen). De ebit zakte met 17,2%, van 1,75 naar 1,45 miljard CHF, of een daling van de ebit-marge van 20,1 naar 17,2%. Het nettoresultaat daalde met 21%, tot 1,12 miljard CHF. Swatch Group mikt voor dit jaar wel op een betere tweede jaarhelft tegenover vorig jaar, onder meer dankzij het ondersteunend effect voor het topmerk Omega van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro (Brazilië). Hierdoor zou de jaaromzet finaal slechts beperkt dalen tegenover 2015. Swatch Group is financieel kerngezond en startte, in een omgeving van negatieve interestvoeten in Zwitserland, in februari een inkoopprogramma van eigen aandelen op van 1 miljard CHF voor de komende drie jaar. Hiervan werd in de eerste jaarhelft 197 miljoen CHF besteed. Het brutodividend bleef ongewijzigd op 7,5 CHF per aandeel, of een brutorendement van 2,78%. Het aandeel halveerde ruimschoots sinds de piek rond 600 CHF in 2014. Swatch Group noteert goedkoop, met een verwachte koerswinstverhouding van 16 van 2016 en 8,4 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Gezien de aanhoudende wereldwijde groeivertraging is het evenwel te vroeg voor een adviesverhoging. Houden (rating 2A).

Streamer: Na aanslagen zien we na een initiële reactie snel een normalisatie optreden

Streamer: Swatch Group is financieel kerngezond en startte een inkoopprogramma van eigen aandelen

Accor/Ryanair; Swatch Group

Partner Content