Betaalbare luxe

BMW is een bedrijf dat al langer op onze radar stond, maar doorgaans een te hoge waardering had. Door de twijfels over China is dat niet meer het geval.

De Bayerische Motoren Werke AG, beter bekend onder de afkorting BMW, is een wereldwijd begrip in het segment van de luxewagens. Het is de groeimachine (bijvoorbeeld omzet van 60 naar 80 miljard EUR tussen 2010 en 2014) van de familie Quandt (de familiale aandeelhouderschap beschikken nog steeds over meer dan de helft van de aandelen), die ook de jongste jaren furore is blijven maken. De merkenportefeuille is natuurlijk niet zo omvangrijk als die van andere Europese autobouwers, maar dat is net een bewuste keuze. Naast het onvolprezen merk BMW zijn er ook nog de nichemerken Mini en Rolls Royce. Behalve de personenwagens zijn er ook BMW-moto’s die trouwens een bovengemiddelde groei kennen.

Dat mag bijvoorbeeld blijken uit de verkoopcijfers voor het tweede kwartaal. Overigens het zoveelste recordcijfer, met op groepsniveau een verkoopcijfer van net iets meer dan 573.000 voertuigen of een toename met 7,5% op jaarbasis. Het BMW-merk zelf stond voor 480.000 of 84% van dat aantal (+4,9% op jaarbasis). De sterkste groeier was echter Mini met +23,8% tot ruim 91.500 verkochte wagens. Rolls Royce blijft een absoluut nicheverhaal met een daling weer onder 1000 verkochte exemplaren (-7,7%). De motorvoertuigen groeiden bovengemiddeld in het tweede trimester met +11,3%.

De focus op één segment en op een beperkt aantal merken laat natuurlijk toe om heel veel te innoveren en steeds aan de spits te staan met nieuwe technologieën en nieuwe series. Zo wordt er bijvoorbeeld dit najaar nog veel verwacht van de lancering de 7 Series binnen het absolute topsegment en de X1 voor het compactere, lagere segment. Iets dat door de bestuurders erg wordt geapprecieerd en ervoor zorgt dat vele eigenaars erg trouw blijven aan hun BMW-merk. Niet alleen in Duitsland of de rest van (West-)Europa, maar ook steeds meer in de rest van de wereld.

De wereldwijde belangtelling voor dit Duitse luxemerk blijkt duidelijk als we verkoopcijfers van de groep geografisch gaan opsplitsen. BMW-groep verkocht in de eerste acht maanden de meeste wagens op de grootste markt voor nieuwe auto’s, China (302.000 voertuigen), gevolgd door de Verenigde Staten (264.000) en pas de derde plaats volgt Duitsland (190.000). België doet het met 31.000 uitstekend in vergelijking met Frankrijk (49.000), Italië (44.000) en Japan (43.000). In belangrijke opkomende landen, zoals Brazilië, Rusland, India, Zuid-Korea en Turkije, werden samen ook 90.000 auto’s aan de man gebracht.

Precies doordat BMW het meeste nieuwe wagens in China verkoopt, stond ook de koers van de luxe-autobouwer uit Beieren de voorbije maanden behoorlijk onder druk. De halfjaarcijfers zelf waren nochtans nog zeer solide. De groepsomzet groeide in de eerste zes maanden nog met 17,6% ten opzichte van het eerste semester van 2014. De bedrijfswinst (ebit) klom echter slechts met 0,8%, tot 4,852 miljard EUR. Dat betekent dat de ebit-marge onder druk stond, zoals bij andere autobouwers, en is gedaald in het eerste semester van 12,6 naar 10,8%. Uitsluitend te wijten aan het segment van de personenwagens. Dat blijft in de sector echter wel een marge waarop de meeste autoproducenten jaloers zijn.

Tegen 9 keer de verwachte winst voor dit jaar, 1,3 keer de boekwaarde en 7 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het BMW-aandeel in historisch perspectief (erg) goedkoop.

Conclusie

BMW is een bedrijf dat al langer op onze radar stond, maar doorgaans een te hoge waardering had. Door de twijfels over China is dat vandaag niet meer het geval. BMW is een financieel sterke groep met nog steeds groeiperspectieven. Vandaar dat we het advies verhogen en zo een alternatief kunnen aanbieden voor wie het uitzweten van het milieuschandaal bij Volkswagen niet meteen ziet zitten.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content