Voor wie al wat langer actief is op de beurs, is Ontex geen onbekende naam.

Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. Het werd een kort, maar wel sterk beursverhaal. Candover, de overnemer in 2003, verkocht de luierproducent in 2010 aan andere private-equityspelers Goldman Sachs Capital Partners en TPG Global. Die hebben nu deels hun belang verzilverd. Bovendien moet de beursintroductie ook een stuk van de stevige schuldenlast terugbetalen. Want dat was misschien wel het grootste probleem van het afgelopen decennium: veel of soms zelfs te veel schulden.

Omzetgroei is er wel steeds gebleven. Tussen 2003 en 2013 is het zakencijfer verdubbeld van afgerond 750 miljoen naar 1,5 miljard EUR. Dat betekent een gemiddelde, jaarlijkse omzetgroei van 7,2%, waarvan 4,8% organisch (zonder overnames of desinvesteringen). De halfjaarcijfers die vorige week werden bekendgemaakt, bevestigen dat groeipad (vergelijkbare omzetgroei van 8,4%, beter dan verwacht).

Ontex is een toonaangevende fabrikant van producten voor persoonlijke hygiëne voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Het heeft een sterke focus op West-Europa (68% van de groepsomzet vorig jaar), maar breidt verder uit naar heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In West-Europa haalde Ontex vorig jaar op basis van de verkochte volumes een benijdenswaardig marktaandeel van 41%. Het bedrijf produceert op de eerste plaats huismerken voor Europese distributeurs, maar beschikt ook steeds meer over een gamma aan eigen merken, zoals Moltex, Canped en Serenity.

Het boekjaar 2013 leverde een verdeling op van 62% huismerken en 38% Ontex-merken. Dat laatste cijfer is flink gegroeid ten opzichte van de vorige periode van beursnotering, wat een gunstige ontwikkeling is, aangezien de eigen merken hogere marges genereren. Wat ook veranderd is ten opzichte van tien jaar geleden, is de verdeling van de productgroepen. Babyhygiëne blijft de belangrijkste groep met 53% van het zakencijfer in 2013, maar de groei van incontinentieproducten tot 33% van de jaaromzet is opmerkelijk. Het resterende percentage is voor de vrouwelijke hygiëne.

Het grootste groeipotentieel voor de omzet ligt inderdaad bij incontinentie, gezien de problematiek van de vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van zulke producten. Een andere groeipool is het toenemende gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen. Naast die verhoopte omzetgroei kunnen de winstcijfers verder verbeteren door schuldafbouw en goedkopere herfinanciering van de uitstaande schulden. Vorig jaar verdubbelde alvast de bedrijfswinst (ebit) en was er weer een nettowinst van 24,5 miljoen EUR. Laten we dus hopen dat het een blij weerzien wordt met Ontex voor de beleggers.

Het was in elke geval een goede zaak dat met 18 EUR (dichter bij de onderkant van de prijsvork 16,5 tot 20,5 EUR) niet overdreven werd met de IPO-prijs. In de eerste drie maanden van de beursnotering is de koers in de buurt van die 18 EUR blijven hangen. Op basis van de verwachte winstcijfers voor dit jaar is het aandeel ook niet goedkoop. Maar we gaan er dan ook vanuit dat de winst de komende jaren veel meer zal toenemen dan de omzet. Tegen 15 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9,5 voor 2015 is het aandeel wel goedkoper dan de sectorgenoten.

Conclusie

We beginnen opnieuw de opvolging van het Ontex-aandeel met een positief advies. We geloven dat het groeiverhaal zich verder kan doorzetten en dat door de afbouw van de schuldpositie de rendabiliteit verder zal verbeteren.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content