Klavertje vier

De groei van de wereldhandel, de containervaart en dergelijke is uiteraard ook een zeer gunstige ontwikkeling voor de baggersector. Een activiteit waarin de lage landen aan de Noordzee overigens heel groot zijn. De ‘Belgen’ DEME en Jan De Nul, vormen samen met Boskalis en Van Oord de wereldtop in de baggerindustrie. Maar de ‘primus inter pares’ blijft het Nederlandse Boskalis (31,0 EUR; NYSE Euronext Amsterdam, ticker BOKA; 3,7 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code NL0000852580), met vorig jaar een jaaromzet van 3,1 miljard EUR, gerealiseerd door een vloot van meer dan 1100 schepen en werktuigen. De groep is werkelijk wereldwijd actief: in 75 landen op de 6 continenten. Voor het bedrijf uit Papendrecht is het baggeren of ‘dredging’ de kernactiviteit. Het gaat hierbij om alle werkzaamheden die nodig zijn om slib, zand en andere lagen van de bodem te verwijderen en al dan niet op een andere plaats te benutten, bijvoorbeeld voor landwinning. Niet alleen de groei van de wereldhandel, maar ook de stijgende energieconsumptie, de groei van de wereldbevolking en de klimaatverandering zijn het ‘klavertje 4’ van een structureel stijgende vraag naar de diensten die Boskalis aanbiedt. Toch heeft het bedrijf samen met referentie-aandeelhouder HAL Investments (34% van de aandelen) de jongste jaren de keuze gemaakt om de activiteiten te verruimen en dus te zorgen voor meer diversificatie van de inkomsten. Eind vorig jaar stond de baggeractiviteit nog voor 42% van de omzet. Met de overnames van de beursgenoteerde bedrijven SMIT Internationale ruim 3 jaar en Dockwise minder dan een jaar geleden kreeg die diversificatie naar aanverwante diensten een stevige por. Door de overname van SMIT staat Boskalis nu ook sterk in de assistentie van binnenkomende en uitgaande zeeschepen, met de beschikking over een 200-tal sleepboten. Daarnaast was SMIT en nu dus Boskalis wereldberoemd op het gebied van berging en wrakopruiming. Met het bod eind november vorig jaar op Dockwise werd voor een versnelde groei van de offshoredienstverlening gekozen. De specialiteit van Dockwise is het verplaatsen van extreem zware offshoreplatformen. Voor de financiering werd begin dit jaar een kapitaalverhoging tegen 33 EUR per aandeel doorgevoerd. De koers staat daar trouwens al vele maanden onder. Want een geweldige belegging is het aandeel de voorbije jaren niet geweest. Voor de financiële crisis werden koersen boven 40 EUR gehaald, die nog eens bijna werden geëvenaard in 2011. Maar sindsdien dobbert de koers tussen 25 en 35 EUR. Ondanks de gestage omzetgroei van 2,2 miljard EUR in 2009 naar 3,1 miljard vorig jaar en 3,5 miljard EUR verwacht voor dit jaar. Het schoentje wringt bij de winstgevendheid. Ondanks de omzetgroei stagneert de winst en die zal dit jaar wellicht nog steeds in de buurt van 2009 liggen (circa 2,5 EUR per aandeel). Er is genoeg werk, getuige ook de verdere toename van de orderportefeuille van 4,1 tot 4,5 miljard EUR in de eerste 6 maanden van dit jaar, maar er is meer concurrentie en dus kunnen de prijzen niet mee met de toename van de kosten. Lagere winstmarges zijn het gevolg. We denken echter dat we voorbij de periode van marge-erosie zijn en dat vanaf volgend jaar het resultaat minstens de omzetgroei zal volgen. De koers reageerde positief op de halfjaarcijfers, die iets beter waren dan verwacht en vooral een bevestiging van de vooruitzichten. We verwachten vanaf 2014 opnieuw een jaarlijkse omzet- én winstgroei richting 3,25 EUR per aandeel voor 2015. Tegen 12,5 keer de relatief lage winst van dit jaar en 11 keer die voor ’14 en 9,5 keer voor ’15 vinden we het Boskalis-aandeel weer aantrekkelijk. We verhogen het advies naar ‘koopwaardig’ (rating 1B). Na de koersopstoot naar aanleiding van de resultaten leggen we een lagere kooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content